HKU

Muziek is een breed vakgebied. Van klassiek tot indie en rock, van HipHop of Dance tot individuele audio performers. Ook de toepassingen zijn breed van de componist voor de filmmuziek tot de gelicenceerde tracks voor Reclame of Games.

Wat kan het werkveld Muziek voor jou betekenen?

Muziek is het ultieme voorbeeld van een breed werkveld. Muziek en geluid zijn overal: van een wachtmuziekje, tot de spring- en rengeluidjes uit je favoriete game. Je verdiepen in dit werkveld betekent dat je leert op welke manieren muziek en geluid autonoom of in interdisciplinaire processen gemanaged kunnen worden. Je leert het hele veld overzien en op welke manieren jij daar als muziekmanager een rol in kunt spelen.



Om tot zijn recht te komen, moet muziek gehoord worden. Dat betekent: aan de man gebracht. Je leert in dit vakgebied dan ook veel over marketing: van statistiek over doelgroepen tot het in de markt zetten van een merk. Denk aan nieuwe vormen van storytelling en het gebruik van social media en het opbouwen van een community door directe interactie met het publiek.


Richt je je helemaal op dit werkgebied, dan duik je onder in de muziekwereld en ga je al tijdens je studie samenwerken met muziekprofessionals. Je leert de praktische kant van het produceren, distribueren en verkopen van muziek en wordt een smaakmaker in de muziekindustrie.


Maar ook als je nog niet weet waarin je je wilt specialiseren, heb je heel veel aan deze kennis. De commerciële tools die je aanleert voor muziekdistributie en -verkoop, kun je ook gebruiken bij het in de markt zetten van andere producten. Doordat je de kracht van muziek en geluid begrijpt, kun je deze op allerlei onverwachte plekken inzetten. Door jouw combinatie van creatief en commercieel inzicht ben jij de ultieme verbinder van muziek en het bedrijfsleven.