HKU

Beeldende Kunst gaat over identiteit en imago. Met andere woorden: wat is de kern van iets, en hoe presenteer ik die kern? Je leert hier diepgaand over na te denken en de wereld op een hele nieuwe manier te bekijken.

Wat kan het werkveld Beeldende Kunst voor jou betekenen?

Je leert de waarde van kunst en de kunstenaarsblik kennen. Dat komt goed van pas als je een galerie of kunstcollectief wilt managen. Ook bij het helpen bedenken van vernieuwende oplossingen binnen bedrijven of maatschappelijke organisaties heb je veel aan deze kennis.


Kunstenaars interpreteren de wereld op een bijzondere manier. Ze kijken daarbij veel naar binnen: wat is voor mij de kern van dit onderwerp of dit probleem? En hoe vertaal ik dat in een kunstwerk? De uitkomst van die vertaling is vaak iets onverwachts: iets waar je nooit op zou komen door 'gewoon' over hetzelfde onderwerp of probleem na te denken. Dit maakt de kunstenaarsblik uniek en is precies waarom kunst zo belangrijk is voor de maatschappij.



Je verdiepen in Beeldende Kunst betekent dat jij leert kijken door de ogen van een kunstenaar. Dit combineer je met managementvaardigheden en kennis van kunst in het algemeen. Je kan je ondernemerschap toepassen om kunstenaars samen te laten werken en nieuwe inkomstenbronnen te laten vinden. Zodat ze hun autonome werk en experimenten kunnen blijven doen. Of je gaat werken in een museum in de marketing of als manager in een galerie.

Maar ook als je nog niet weet waarin je je wilt specialiseren, heb je heel veel aan deze kennis. De 'kunstenaarsblik' geeft je het gereedschap om met vernieuwende, onverwachte oplossingen te komen voor allerlei zakelijke en maatschappelijke vraagstukken. Binnen bedrijven en organisaties is deze blik heel zeldzaam. Zeker als je die ook nog kunt combineren met zakelijkheid! Jouw ideeën zijn onmisbaar om tot oplossingen te komen voor de wereld van morgen.