HKU

HKU Kunst en Economie studenten profileren zich als conceptontwikkelaar voor Hilversums GAK-gebouw.

KE-studenten zijn uitstekend inzetbaar als media- of projectmanager. Maar ook voor de rol van conceptontwikkelaar en zelfs ontwerper draaien ze hun hand niet om. Tweedejaars Esther Borren, Kelsey Floor en Christel Jansen geven het goede voorbeeld. Zij pitchten een compleet nieuwe functie voor een vervallen GAK-gebouw. Hoewel de gemeente helaas tot sloop besloot, wordt hun plan wellicht alsnog werkelijkheid...

 

Hoe kwamen jullie bij dit project terecht?
‘Vanuit onze opleiding moesten we creatieve concepten bedenken voor de herinrichting van het GAK-gebouw in Hilversum. We presenteerden onze plannen aan de organisatie die de ontwerpopdracht heeft verstrekt. Deze organisatie vroeg of we naast school verder wilden gaan met het doorontwikkelen van het ontwerp. Die uitdaging zijn we aangegaan. De afgelopen maanden hebben we onze plannen bijgeschaafd en potentieel uitvoerbaar gemaakt.’

 

Wat is de inspiratie voor jullie ontwerp?

‘We willen een ontmoetingsplek en creatieve broedplaats inéén creëren. Er zijn veel mediaopleidingen in Hilversum, maar als verse alumnus sta je er vaak alleen voor. Vaak heb je geen apparatuur en geen werkplek. Verre van ideaal voor het maken van een goede start. We vinden het belangrijk dat er een gebouw komt dat voorziet in de behoefte van jonge makers en jonge ondernemers. Een gebouw met plek voor opnamestudio’s, de media-afdeling van de bibliotheek, flexwerkplekken en kantoorruimte voor startups. Op de begane grond hebben we een ontmoetingsplek met horeca ontworpen. De centrale ligging naast het station maakt het makkelijk om daar met zakelijke contacten af te spreken.’

 

Jullie hebben een heel gebouw van binnenuit ontworpen. Leer je dat ook bij KE?

‘Bij Kunst en Economie leer je niet voor een specifiek vak. In die zin is het dus helemaal niet gek dat we dit soort projecten ook aangaan. Op onze opleiding krijg je een bepaalde manier van denken aangeleerd. We leren dat je je niet moet laten belemmeren door je eigen tunnelvisie – ook niet door die van anderen trouwens. Je moet eerst met een brede en open blik naar de dingen kijken. Dat is de kern van de opleiding. In dit geval betekent dit: wat kunnen we met dit gebouw? Als je een glijbaan van de bovenste verdieping naar beneden wilt maken, moet je kunnen onderzoeken of dit mogelijk is. Wanneer je alle ideeën hebt verzameld, ga je pas kijken wat uitvoerbaar is en wat niet. Veel KE’ers hebben bovendien verschillende achtergronden of al een andere opleiding voltooid. Dat helpt om met een ruime blik naar nieuwe mogelijkheden te kijken. We leren ook hoe we in een projectgroep onze krachten kunnen bundelen. Zo kun je veel meer dan in je eentje.’

Welke momenten waren leerzaam tijdens dit project?

‘We gaven een presentatie voor alle leden van de opdrachtgever. Met knikkende knietjes gingen we daar naartoe, maar het was erg gaaf en leerzaam om dit te doen. Eén van de meest lastige dingen was het contact met de gemeente. Toen ze uiteindelijk besloten het GAK-gebouw tóch te slopen, hebben we met een boze opdrachtgever en de gemeente aan één tafel gezeten. Dat was geen makkelijke situatie.’

 

Is al jullie werk nu voor niets geweest?

‘Nee, zeker niet! Vanwege het conceptuele karakter van de opdracht kregen we alle ruimte. We zijn niet belemmerd door budgetten. Dat kwam de idee-ontwikkeling ten goede. Onlangs benaderde de gemeente Hilversum ons. Ze willen delen van ons plan gebruiken in het nieuwe gebouw, dat voor het GAK-kantoor in de plaats komt. Pas na de sloop besluit de gemeente hierover definitief. Er breekt dus alsnog een spannende tijd aan!’

 

tekst Yvo Nafzger

Impressie GAK-gebouw