HKU

Hoe houden social media jou als gebruiker dagelijks aan hun platformen gekluisterd? Dat is de vraag die Milou Tournois mateloos fascineert. Met haar afstudeerproject bij HKU Kunst en Economie wil ze met name jongeren hiervan bewust maken.

De gouden social media: een vette illusie

‘In principe is iedereen gevoelig voor media-afhankelijkheid, maar jongeren “happen” nog meer door hun zoektocht naar autonomie. Pubers bijvoorbeeld willen niets anders dan hun eigen boontjes doppen en social media kunnen hen een gigantisch gevoel van controle geven. Een vette illusie natuurlijk… maar je imago lijkt daar bijvoorbeeld veel beter te managen dan in real life.’

Missie

‘Op Exposure wil ik met een toolkit en analoog spel jongeren bewust maken van de manier waarop ze social media gebruiken. Mijn missie gaat echter verder dan mijn afstudeerproject. Ik ken de voordelen van social media: ze helpen je je identiteit te ontplooien, contacten te onderhouden en jezelf te presenteren. Maar er zijn ook veel mentale en fysieke risico’s. Het is goed als jongeren inzien dat ze zichzelf niet verslaafd maken, maar dat je door de mechanismen van die apps verslaafd raakt. Die informatie, en hoe ze daar mee om kunnen gaan, moeten mensen zo jong mogelijk al krijgen. Ik zou dat willen doen door mijn toolkit te vermarkten en in te zetten op scholen.’

Dwangmatige relatie

Met een beetje schaamte geeft Milou toe de dwangmatige relatie met sociale media zelf maar al te goed te kennen. ‘Gelukkig is dit het afgelopen jaar flink veranderd: ik heb zelfs mijn apps verwijderd en klets lekker met vreemden in het openbaar vervoer!’ Toch wil Milou niet doorslaan naar de andere kant; ze houdt het lachend op een haat-liefde-verhouding met marketing en media. ‘De combinatie van creativiteit en kunst met business vind ik aan de ene kant goud, maar anderzijds heb ik het gevoel me ervoor te moeten verontschuldigen.’

Milou doelt daarbij op het verleiden van mensen tot dingen die ze niet per se willen of nodig hebben. ‘Door steeds nieuwe prikkels aan te bieden, laat je ze als een hamster in een rad rondrennen. Daarom gaat het mij er om hoe je op kunt vallen met iets wat waardevol is. Het mooist is het bereiken van de doelgroep die echt een meerwaarde haalt uit jouw dienst of product.’

'Ik heb mijn apps verwijderd en klets lekker met vreemden in het openbaar vervoer!'