HKU

Festivals worden wereldwijd in rap tempo duurzamer. Naast de impact op het milieu heeft een festival echter ook impact op de bezoeker. Hoe meet je die? Bram van der Stelt bedacht daarvoor de FestivalCode.

Organiseer een festival en laat een park achter!

‘Een festival is een kort moment van veel activiteit in een breder verhaal,’ legt Bram uit. ‘Het is niet enkel een feestje, het kan een grote invloed hebben op de bezoekers. De gedachte achter de FestivalCode is dat je kunt toetsen of een festival ook in sociaal-cultureel perspectief een positieve voetafdruk achterlaat. Het wordt een online festivalwijzer die laat zien in welke mate festivals op dit gebied iets toevoegen aan de branche.’

Diversiteit

Als voorbeeld noemt Bram het Amsterdamse Milkshake Festival. ‘Zij zetten zich in voor meer diversiteit en acceptatie van mensen in welke verschijningsvorm dan ook. Het gaat niet alleen om homo’s, lesbiennes of drags, dit festival denkt voorbij alle hokjes. En deze gedachte verspreiden ze niet alleen tijdens het festival, maar nadrukkelijk ook tijdens de campagne ervoor.’

Een bijdrage leveren op sociaal-cultureel vlak kan volgens Bram op vele manieren. ‘Je kunt met je festival de lokale economie ondersteunen. Of je festival organiseren op een braakliggend terrein en dat met een nieuwe functie achterlaten door er bijvoorbeeld tijdens het festival een park te bouwen. Je kunt als festival een bijdrage leveren aan de persoonlijke ontwikkeling van de bezoekers, of de onderlinge relatie tussen buurtbewoners verbeteren. Het zijn allemaal manieren van betekenis creëren, en dat is waar we in deze tijd naar op zoek zijn.’

Waardebepaling

De inspiratie voor zijn denkwijze en festivalwijzer haalde Bram uit 'The Purpose Economy', geschreven door Aaron Hurst. Het uitgangspunt: sociaal ondernemen met een andere waardebepaling dan alleen de economische. Bram: ‘In de betekeniseconomie streven we eerder naar geluk dan naar winst. Deze gedachte wil ik niet alleen overbrengen op de festivalbranche maar ook op de bezoeker. Kijk, iedereen wil uiteindelijk ook geld verdienen, maar de betekeniseconomie laat ons nadenken over wat we kunnen teruggeven.’

'Het zijn manieren van betekenis creëren. En dat is waar we in deze tijd naar op zoek zijn.'