HKU

Ruben de Boer is docent en coördinator van de minor Creative Start-up Lab. Bovendien geeft hij colleges over onderzoek en ondernemerschap bij onze Kunst & Economie opleiding.

Wij zijn vooral benieuwd naar het eerste en willen meer weten over deze interessante minor.

In het derde jaar van de Kunst en Economie opleiding heb je de mogelijkheid om een minor te volgen. Dit kan zowel binnen als buiten de HKU. Een mooie gelegenheid om jouw studie te personaliseren, nieuwe ervaringen op te doen en jezelf te ontwikkelen.

Ruben, docent en coördinator van de minor Creative Start-up Lab kan ons alles vertellen over deze bijzondere minor. Wij zijn benieuwd!


Creative Start-up Lab, klinkt als een unieke minor! Waarom ben juist jij verantwoordelijk voor deze minor geworden?

Al vanaf mijn studietijd ben ik aan het ondernemen binnen de Creative Industrie: een kunstgalerie aan de Oudegracht, het geven van theaterworkshops aan jongeren vanuit een zelf opgerichte stichting, het filmen van korte indie-filmproducties en het ontwerpen en fabriceren van hardhouten handvatten voor filmmakers.

De uitkomsten van mijn ondernemingen waren wisselend, maar door te blijven uitproberen en door te gaan heb ik mijzelf een speelse en creatieve werkwijze aangeleerd om te ondernemen. Die werkwijze deel ik met mijn studenten in de minor.


Wauw! Klinkt inderdaad alsof je veel ervaring hebt met ondernemen. Maar wat leer jij de studenten dan precies tijdens deze minor?

Tijdens het Creative Start-up Lab leer je stapsgewijs om je onderneming op te bouwen. Dat doen we aan de hand van een heldere weekindeling en de stappen vanuit de Lean Start-Up methodiek. Met behulp van korte tests en prototypes zoek je de balans tussen wat jij voor ogen hebt en waar de klant op zit te wachten.


Hoe ziet de minorperiode eruit?

Je werkt in 20 weken van een (eerste) idee tot een levensvatbare onderneming. Elke week plan je activiteiten in om je onderneming te testen. Aan het eind van elke week maak je de balans op en bepaal je de Epic Win en Epic Fail van de week. Vanuit die inzichten plan je die week erop weer een nieuwe test, enzovoorts. En hoe vaker je zo'n ‘iteratie’ doormaakt, hoe beter jouw inschattingsvermogen wordt en hoe concreter je onderneming wordt.


En wat is dan volgens jou de USP van deze minor? Of wat leer je hier dat je nog niet in het reguliere onderwijs meekrijgt?

Het unieke van deze minor is dat je een speelse en creatieve manier van ondernemen leert. Ondernemen wordt daarmee wat minder serieus en tegelijkertijd werk je tijdens je studie aan je eigen onderneming, wat later zijn vruchten afwerpt.


Kun je ook een goed voorbeeld noemen van resultaten die tijdens deze minor behaald zijn? Dan krijgen we direct een beter beeld!

Een mooi voorbeeld vind ik Binpack. Een drietal studenten wilde graag aan de slag met het plasticprobleem en bedachten een rugtas waarin je afval kon scheiden. Binnen een week hadden ze een prototype en als eerste klantengroep hadden zij bergwandelaars in gedachte. Nou, die hadden geen interesse, kwamen ze al snel achter. Via een van de docenten kwamen ze in contact met Bugaboo en bleek het idee te passen bij bewuste jonge moeders die met hun kinderen in het park speelden. Bingo! Het idee is uiteindelijk bij een prototype gebleven, maar werd door onze Business Angels wél bestempeld als “een mogelijk nieuwe Dopper”.


Is er nog iets wat je studenten wil meegeven die nu op zoek zijn naar een geschikte minor?

Kies bewust. Niet alleen wat je nu leuk vindt, ook waarmee je -in de wereld van morgen- je hoofd boven water kunt houden.


---

Meer weten over deze minor? Check deze link.