HKU

Het werkveld Beeldende Kunst en Design gaat over ontwerpen, onderzoeken, identiteit en imago.

Voor wie ontwerp je iets? Wat moet datgene wat je ontwerpt, functioneel doen? Welk gevoel moet het oproepen? Welke materialen gebruik je en wat wil je daarmee zeggen?

Je leert de wereld op een heel nieuwe manier te bekijken.

Wat leer je?

Je verdiepen in het werkveld Design, betekent inzicht krijgen in al deze vormen van 'ontwerpen'. Wat zijn de keuzes van de makers? Wat roepen die keuzes op en hoe doen ze dat?


Bijna alles in de maatschappij is ontworpen. Denk aan kleding, verpakking, de binnen- en buitenkant van gebouwen, meubilair, internet, gereedschappen, maar ook dat pleintje waar je elke dag langs fietst. Zelfs jouw mening wordt 'vormgegeven' door de vorm van het nieuws dat je langs ziet komen.


Kunstenaars interpreteren de wereld op een bijzondere manier. Ze kijken daarbij veel naar binnen: wat is voor mij de kern van dit onderwerp of dit probleem? En hoe vertaal ik dat in een kunstwerk? De uitkomst van die vertaling is vaak iets onverwachts: iets waar je nooit op zou komen door 'gewoon' over hetzelfde onderwerp of probleem na te denken. Dit maakt de kunstenaarsblik uniek en is precies waarom kunst zo belangrijk is voor de maatschappij. Jij leert heel goed begrijpen hoe bijvoorbeeld een modeontwerper of binnenhuisarchitect denkt. Je hebt inzicht in welke nieuwe ontwikkelingen of trends belangrijk zijn en welke niet.


De 'kunstenaarsblik' geeft je het gereedschap om met vernieuwende, onverwachte oplossingen te komen voor allerlei zakelijke en maatschappelijke vraagstukken. Binnen bedrijven en organisaties is deze blik heel zeldzaam. Zeker als je die ook nog kunt combineren met een zakelijke mindset! Jouw ideeën zijn onmisbaar om tot oplossingen te komen voor de wereld van morgen.


Je kan je ondernemerschap toepassen om kunstenaars samen te laten werken en nieuwe inkomstenbronnen te laten vinden. Zodat ze hun autonome werk en experimenten kunnen blijven doen.