HKU

Michael regelt alle vakanties voor zijn vriendengroep, is bezig een studievereniging op te zetten en organiseert de evenementen voor zijn roeivereniging. Hij kan het gewoon niet laten.

Michael (19) studeert aan de school HKU Kunst en Economie en heeft gekozen voor de specialisatie Event Management.

Vanaf studiejaar 2015-2016 wordt het curriculum van Kunst en Economie aangepast aan het veranderende werkveld. Hierdoor kan het zijn dat je niet precies dezelfde vakken en afstudeerrichting zult volgen als Michael.

Zakelijk én creativiteit

De richting Event Management is grotendeels zakelijk, maar deze studie zit niet voor niks bij HKU: het gaat ook om creativiteit. Bij ons zit de creativiteit meer in onszelf, dat je andere ideeën hebt dan wat er dagelijks in dat zakelijke wereldje gebeurt.

In de organisatie van een evenement kun je bijvoorbeeld ook creatief zijn; een andere manier van een beurs bouwen dan ‘hier een stand, daar een stand’. Op de Dance Fair waar ik heb gewerkt, een DJ-beurs, hadden ze in de beurshal booths gemaakt waar je dingen kon uitproberen en zelf kon dj’en. Daardoor krijg je dus een sfeertje, zet je echt iets neer, in plaats van gewoon het saaie beursverhaal. Elke stand wilde natuurlijk ook de hardste muziek hebben, dus het was echt een herrie. [lacht] Maar wel gaaf.

"Games en muziek ook kunst"

Ik had dat zakelijke altijd wel in me, denk ik, maar ook de interesse voor bijvoorbeeld games en muziek. Op mijn zestiende begon ik al met een snuffel-stage op het marketingbureau van een gamebedrijf. Zo bouw je een netwerk op – ik ken nu net zoveel mensen in de mediawereld als in het organisatiewereldje. Iedereen is hier ook wel zo; de helft van de mensen die hier rondloopt heeft bij wijze van spreken al een eigen bedrijf. [lacht] Ik heb niet zoveel met kunst, maar ja ... als ik aan kunst denk, denk ik meteen aan schilderijen enzo. Maar eigenlijk zijn games en muziek ook kunst, natuurlijk.

Blok Creativiteit en Concept

Je hebt blokken met zakelijke vakken, zoals economie en marketing, maar je hebt ook vier keer in het jaar een blok ‘creativiteit’, en dan ga je echt als een kunstenaar werken. Nee, toen
heb ik geen olieverfschilderij gemaakt. Het eerste blok moesten we ‘onszelf uitdrukken in iets wat je kon dragen’ (red. AVATAR).

Ik had een T-shirt helemaal verknipt en er allerlei dingen aan vast gehangen. In het tweede blok gingen we het creatieve denkproces van een kunstenaar proberen na te bootsen. Dus met z’n zessen de hele week in een klein hokje, en dan gewoon maar brainstormen. Post-its overal. ‘Bedenk maar vijftig ideeën ... en bedenk nog maar vijftig ideeën.’ En dan ben je klaar ... ’nee, je bent niet klaar, want je hebt altijd nog meer ideeën.’ Dat zorgt ervoor dat je je creativiteit de vrije loop laat, dat je niet in je eerste idee blijft hangen, of in wat je al weet.

Blok Creativiteit en Concept - Foto: Chrissy van Dun


"Er zijn geen slechte ideeën"

Bij zo’n creatief blok is er ook niets van economie ofzo bij betrokken. Er zijn geen slechte ideeën, niets is onhaalbaar. Ik merk dat ik vaak heel zakelijk denk; daardoor had ik ook altijd snel zoiets van ‘ja, leuk, maar dat kan dus niet’. En je leert dat je dat gewoon even los moet laten. Dan kom je uiteindelijk wel weer op een haalbaar idee uit, maar net met dat beetje extra wat je anders nooit had verzonnen. Je stopt jezelf niet meteen, in je hoofd. Dat heeft dus heel veel te maken met het creatieve proces; als kunstenaar leer je denk ik ook om vrij te denken.

Blok Creativiteit en Concept - Foto: Chrissy van Dun

De kick

Ik vind het gewoon vet dat als je iets creatiefs organiseert, je het hele voortraject doet en dan ziet dat er echt iets uitkomt. Dat is bijvoorbeeld bij een managementbaan heel anders. Bij een evenement ben je een jaar bezig met organiseren, en uiteindelijk is alles er, en dan gaat er iets fout en heb jij dat extra kabeltje bij je waardoor het tóch nog goed komt [lacht] en ja, dat is gewoon echt een kick. Dat je ter plekke positieve feedback krijgt, omdat je ziet hoe leuk mensen het vinden wat jij geregeld hebt.

Stage

Hoe school je daar praktisch op voorbereidt? Ze hebben heel veel stages. Wat ik bijvoorbeeld zag gebeuren was dat ze bij mijn stage een beurs organiseerden zonder draaiboek. Dus ja – dan wordt het een chaos. Dat hoef ik nu zelf al niet meer fout te doen. [lacht]

Plezierfactor

Organiseren is ook een soort hobby van me, ja. Eigenlijk wel. [lacht] Die plezierfactor is belangrijk. Je hebt weken van tachtig uur soms, je werkt vaak in het weekend. Maar als jij dat tof vindt, als jij daar elke keer die kick uit kunt halen van iets dat staat, dan is het gewoon lol hebben. Ik heb ook weleens theatershows georganiseerd: dan help ik ook opbouwen, afbouwen ... Dat is gewoon leuk om te zien; je begeleidt mensen de zaal in en dan zie je dat het knalt, dat ze superenthousiast zijn. En daarna weer die zaal in en tot twee uur ‘s nachts afbouwen. Alles hoort er dan bij, bij die beleving, van begin tot eind. Zelfs de rotklusjes.

Interview voor HKU24/7, 2014