HKU

Jij bent een ontwerper die creativiteit en technologie gebruikt om oplossingen te ontwerpen voor grote maatschappelijke problemen. Samen met makers uit verschillende disciplines en andere betrokkenen, bedenk je onverwachte ideeën om de samenleving van de toekomst vorm te geven.

Wat betekent Crossover creativity precies?

Crossover creativity wil zeggen dat jij creativiteit als tool gebruikt om met een andere bril te kijken naar complexe vraagstukken in de samenleving. Je brengt mensen samen, denkt verder dan één bepaald vakgebied of aanpak, en komt met onverwachte oplossingen. Dat is hard nodig, want vraagstukken als klimaatverandering, vergrijzing of immigratie zijn te ingewikkeld om vanuit één vakgebied op te kunnen lossen.

 

Om je een beeld te geven, dit zijn drie vragen die studenten het afgelopen jaar kregen:

  • Wel of niet vaccineren. Hoe kun je de discussie op een andere manier presenteren, zodat het begrijpelijker en minder 'wij-tegen-zij' wordt?

  • Afval versus duurzaamheid op Lowlands. Hoe zorg je er op een leuke manier voor dat de bezoekers zich milieuvriendelijker gedragen?

  • Eenzaamheid bij jongeren. Hoe dring je tot jongeren door en help je ze over hun schaamte heen?


De meeste van de grote maatschappelijke problemen waar wij mee te maken hebben, zijn complex en raken aan allerlei verschillende gebieden. Denk bijvoorbeeld aan klimaatverandering: dat heeft invloed op hoe we wonen, hoe we energie gebruiken, maar bijvoorbeeld ook op hoe scholen kinderen hierover opleiden. Dit betekent ook dat deze uitdagingen niet meer vanuit één discipline of binnen één vakgebied kunnen worden opgelost. Om die problemen aan te pakken is een “crossover” ontwerpmentaliteit nodig: jij brengt kennis en ervaringen vanuit verschillende achtergronden samen, in nieuwe concepten en scenario’s die je samen met anderen ontwerpt door creatieve ontwerpmethodes te gebruiken. Dit is een heel andere manier van denken en werken dan de meeste organisaties gewend zijn, maar wel eentje waar ze om zitten te springen.


Wat leer je?

Je ontwikkelt een grote kennis van en vaardigheid in creatieve ontwerpprocessen, waardoor je anders naar complexe vraagstukken leert kijken. Daarbij leer je technologie als vanzelfsprekend inzetten waar dat nodig is: helder, verantwoordelijk en met inlevingsvermogen in de mensen die het gaan gebruiken. 


Je ontwerpt en onderzoekt voortdurend samen met medestudenten, en met belanghebbenden en betrokkenen van buiten de school. Van al deze betrokkenen weet jij actieve deelnemers te maken aan jouw ontwerpproces. In alle fasen van dit proces (bijvoorbeeld het doen van onderzoek of het maken van prototypes) gebruik je creatieve maakmethodes, en technologie die het proces ondersteunt. Dit alles leer je integreren tot nieuwe concepten en scenario’s die een positieve impact hebben op de samenleving.

Lees verder

Waarom moet jij deze studie doen?

  • Deze opleiding is uniek in Nederland. Nergens anders leer je op deze manier de verbinding leggen tussen creatieve maakprocessen en maatschappelijke vraagstukken. 

  • Je krijgt de kans een bijdrage te leveren aan complexe uitdagingen in de samenleving en de wereld van morgen mee te ontwerpen.

  • Je leert technologie creatief inzetten.

  • Je ontwerpt heel veel samen met anderen: studenten, docenten, partners en andere betrokkenen. Dat is een nuttige voorbereiding op het werkveld.

  • Je leert ontwerpen op locatie: in de buurt, het ziekenhuis, op school, bij gemeenten, organisaties, musea etc.

  • Je kunt de vele maak- en werkplaatsen van HKU gebruiken om met allerlei materialen, tools en technieken te ‘maken’ wat je maar bedenkt.

  • Je zit op een kunsthogeschool en krijgt veel gelegenheid om jouw unieke visie op de maatschappij verder te ontwikkelen.

Na je studie

Als afgestudeerde kun je werken als strateeg, ontwerper en adviseur, bijvoorbeeld om binnen een bedrijf innovatie- en transformatieprocessen (mee) te begeleiden. Je kunt dat in vaste dienst doen, maar bijvoorbeeld ook aan projecten werken bij een creatief adviesbureau gericht op maatschappelijke vernieuwing. Of juist als zelfstandige projecten bedenken met meerdere samenwerkingspartners. Het werkveld is heel erg in beweging, en omdat bijna elke organisatie wel met maatschappelijke vernieuwing bezig is, kun jij op heel veel plekken terecht. 

Lees verder

Wat is Crossover?

Feiten

• Opleiding: Bachelor Creative Media and Game Technologies (CROHO-code 30036)

• Start: september 2019

• Graad: Bachelor of Science (in Crossover Creativity)

• Duur: 4 jaar 240 ECTS

• Selectie via toelatingstest

• Locatie: Diverse HKU locaties, o.a. HKU Pastoe Fabriek, Rotsoord 3, Utrecht