HKU

De 47-jarige Manuela Jalimsing vond het tijd om zich verder te ontwikkelen. De docent Beeldende Kunst koos voor de Master Education of Arts aan de HKU. ‘Ik word constant gevoed met kennis en uitgedaagd te innoveren.’

Manuela Jalimsing


'Nooit klaar met ontwikkelen'

‘Tien jaar geleden ben ik afgestudeerd aan de HKU als eerstegraads docent Beeldende Kunst. In die tijd begon de HKU net met de master Kunsteducatie. Ik dacht: dat is leuk voor later. Maar het kwam er steeds niet van. Tot ik vorig jaar met een collega een onderzoek ging doen binnen onze school. Met subsidie van het LerarenOntwikkelFonds hebben we gekeken: hoe kunnen we ons onderwijs veranderen? We hebben het lokaal aangepakt en vernieuwende middelen aangeschaft, zoals een 3D-printer en iPads. Daarna dacht ik: ik ga verder, ik wil meer leren. Je bent nooit klaar met jezelf te ontwikkelen.’

De werkplaats in

‘Ik wilde meer weten over het vormgeven van kunsteducatie en het ontwerpen van lessen. De master Kunsteducatie sluit daar perfect op aan. Ik heb gekozen voor de HKU, ook omdat je hier gebruik kunt maken van de werkplaatsen. Naast docent ben ik autonoom beeldend kunstenaar. Ik wil niet alleen maar in de schoolbanken zitten, maar me ook als maker verder ontwikkelen. Dat kan hier. Wat me verder aanspreekt is dat ludodidactiek een expertise is binnen de HKU. Ik zet ook graag spelvormen in bij mijn onderwijs.’

Druk leven

‘Ik werk drie dagen per week op het Hofstad Lyceum in Den Haag. Daarnaast ben ik twee dagen per week met mijn opleiding bezig. Hiervoor gebruik ik mijn gespaard verlof van school. De maandag en vrijdag zijn echt voor mijn opleiding. Dan kom ik ook niet naar school, want daar word je meteen weer geleefd.’

Leren van elkaar

‘Mijn medestudenten hebben verschillende achtergronden, in diverse werkvelden. Er zitten docenten bij uit het voortgezet onderwijs, HBO en basisonderwijs. Daar leer ik veel van: hoe pakken zij het op hun school aan? Een andere medestudent werkt bij een culturele instelling en er zitten ook ontwerpers bij. Het is bijvoorbeeld heel interessant om te zien welke onderzoeksmodellen de grafisch ontwerper gebruikt in de ontwerpfase.’

Coachende docenten

‘Ook de achtergrond van de docenten is heel divers. Sommigen komen uit het onderwijs. Anderen zijn zzp’er bij een onderzoeksbureau of in de kunstzinnige hoek. De docenten coachen je en kunnen je snel op weg helpen. Bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een contactpersoon of literatuur voor een onderzoek. Ik krijg leerzame feedback en word constant gevoed met kennis en uitgedaagd te innoveren.’

Ontwerpen en onderzoeken

‘Binnen de opleiding draait het vooral om ontwerpen en onderzoeken. We krijgen vakken als creatief ondernemen, ontwerpend onderzoeken, educatief ontwerpen en interdisciplinair innoveren. Bij dat laatste vak krijg je kennis en inzicht in interdisciplinaire maakprocessen. We onderzoeken de maakprocessen en leren om een advies te schrijven. Onder andere hoe innovatie binnen dat proces een plek kan krijgen.’

Eigen studiepad kiezen

‘Wat ik goed vind aan de HKU: je bent zelf verantwoordelijk voor je opleiding. Je bedenkt eerst welke projecten je wilt doen binnen jouw discipline. Vervolgens kijk je: welke vakken heb ik daarbij nodig? Je kunt zelf je rooster samenstellen, zodat jouw projecten en vakken goed op elkaar aansluiten. In totaal doe je tijdens de opleiding drie grote projecten.’

Nieuwsgierig maken

‘Ik ben nu bezig aan mijn eerste project, op mijn eigen school. Vorig jaar heb ik met mijn collega al onderzocht: hoe kunnen we onze leerlingen creatiever maken? Vaak wordt gedacht dat een leuke werkvorm de oplossing is. Maar wil je leerlingen écht creatiever krijgen? Dan moet de cultuur schoolbreed veranderen. Niet alleen bij de kunstvakken, maar ook bij Frans of geschiedenis. Ik voel dat veel collega’s creatiever onderwijs willen geven, maar niet weten hoe ze het moeten aanpakken. Daar wil ik hen bij helpen.’

Ondernemerschap

‘Volgend jaar moet ik nog een groot project doen. Daarbij wil ik mijn eigen ondernemerschap op poten zetten. Het lijkt me mooi om een educatieve dienst op te zetten. Misschien kan ik advies gaan geven hoe je de cultuur binnen een school kunt veranderen om creatievere leerlingen én docenten te krijgen. Educatieve programma’s voor een museum ontwikkelen lijkt me ook leuk.’



Interview 12/2018

Tekst: Annemarie van der Eem

Meld je aan voor een informatiebijeenkomst

Informatiebijeenkomsten