HKU

Jij bent een ontwerper die creativiteit en technologie gebruikt om oplossingen te ontwerpen voor grote maatschappelijke uitdagingen. Samen met makers uit verschillende disciplines en andere betrokkenen werk je verrassende ideeën uit om de samenleving van de toekomst te ontwerpen.

Wat betekent Crossover creativity precies?

Crossover creativity wil zeggen dat jij je creativiteit inzet om met een andere bril te kijken naar de complexe vraagstukken in de samenleving. Je brengt mensen samen, denkt verder dan één bepaald vakgebied of één specifieke aanpak en komt met originele oplossingen. Dat is hard nodig, want kwesties als klimaatverandering, vergrijzing of immigratie zijn zo ingewikkeld dat je ze niet vanuit één vakgebied kunt oplossen.

 

Om je een beeld te geven, dit zijn drie vragen die studenten het afgelopen jaar kregen:

  • Wel of niet vaccineren. Hoe kun je de discussie op een andere manier presenteren, zodat het begrijpelijker en minder 'wij-tegen-zij' wordt?

  • Afval versus duurzaamheid op Lowlands. Hoe zorg je er op een leuke manier voor dat de bezoekers zich milieuvriendelijker gedragen?

  • Eenzaamheid bij jongeren. Hoe dring je tot jongeren door en help je ze over hun schaamte heen?


De meeste van de grote maatschappelijke problemen waar wij mee te maken hebben, zijn complex en raken aan allerlei verschillende gebieden. Denk bijvoorbeeld aan klimaatverandering: dat heeft invloed op hoe we wonen, hoe we energie gebruiken, maar bijvoorbeeld ook op hoe scholen kinderen hierover opleiden. Dit betekent ook dat deze uitdagingen niet meer vanuit één discipline of binnen één vakgebied kunnen worden opgelost. Om die problemen aan te pakken is een “crossover” ontwerpmentaliteit nodig: jij brengt kennis en ervaringen vanuit verschillende achtergronden samen, in nieuwe concepten en scenario’s die je samen met anderen ontwerpt door creatieve ontwerpmethodes te gebruiken. Dit is een heel andere manier van denken en werken dan de meeste organisaties gewend zijn, maar wel eentje waar ze om zitten te springen.


Wat leer je?

Je ontwikkelt kennis over en vaardigheid in creatieve ontwerpprocessen, waardoor je anders naar complexe vraagstukken leert kijken. Daarbij leer je technologie als vanzelfsprekend in te zetten waar dat nodig is: helder, verantwoordelijk en met inlevingsvermogen in de mensen die het gaan gebruiken. Je ontwerpt en onderzoekt voortdurend samen met medestudenten, én met belanghebbenden en betrokkenen van buiten. Jij weet van deze betrokkenen actieve deelnemers te maken. In alle fasen van dit proces (bijvoorbeeld tijdens het doen van onderzoek of het maken van prototypes) gebruik je creatieve maakmethodes en technologieën die het proces ondersteunen. Ook leer je kritisch te reflecteren op vraagstukken, het proces en op de oplossingen, en je bewust te worden van je verantwoordelijkheid als ontwerper van de toekomst. Dit alles leer je te combineren tot nieuwe concepten en scenario’s die positieve impact hebben op de samenleving.

Lees verder

Waarom moet jij deze studie doen?

  • Deze opleiding is uniek in Nederland. Nergens anders leer je op deze manier de cross-disciplinaire verbinding leggen tussen creatieve maakprocessen en maatschappelijke vraagstukken.
  • Je krijgt de kans een bijdrage te leveren aan complexe uitdagingen in de samenleving en je ontwerpt mee aan de wereld van morgen.
  • Je leert technologie creatief en betekenisvol in te zetten.
  • Je ontwerpt veel samen met anderen: studenten, docenten, partners en andere betrokkenen. Dat is een nuttige voorbereiding op het toekomstige werkveld.
  • Je leert ontwerpen op locatie: in de buurt, het ziekenhuis, op school, bij gemeenten, organisaties, musea, et cetera.
  • Je kunt de vele maak- en werkplaatsen van HKU gebruiken om met allerlei materialen, tools en technieken te ‘maken’ wat je maar bedenkt.
  • Je studeert aan een kunstacademie en krijgt veel ruimte en gelegenheid om jouw unieke visie op de maatschappij verder te ontwikkelen.

Na je studie

Als afgestudeerde kun je werken als ontwerper en adviseur van verandering en innovaties. Je kunt bijvoorbeeld innovatie- en transformatieprocessen (mee) begeleiden, intern bij organisaties in het publieke domein of bij grotere bedrijven. Maar ook bij een creatief adviesbureau dat zich richt op maatschappelijke vernieuwing. Of juist als zelfstandige projecten bedenken met meerdere samenwerkingspartners. Het werkveld is continu in beweging en omdat bijna elke organisatie wel met veranderingen en maatschappelijke vernieuwing bezig is, kun jij op veel plekken terecht.

Lees verder

Nieuws

Wat is Crossover?

Feiten

• Opleiding: Bachelor Creative Media and Game Technologies (CROHO-code 30036)

• Start: september 2019

• Graad: Bachelor of Science (in Crossover Creativity)

• Duur: 4 jaar 240 ECTS

• Selectie via toelatingstest

• Locatie: Diverse HKU locaties, o.a. HKU Pastoe Fabriek, Rotsoord 3, Utrecht