HKU

Afgestudeerden gaan aan de slag binnen de nationale en internationale game-industrie.
Zij kunnen de technische kant van het vak met de kunstzinnige combineren, kennen hun eigen specialisme, snappen hoe het vakgebied en het werkveld in elkaar zitten en willen vooruitstrevend werk maken.

Praktijk

De studie heeft veel waardering geoogst in het werkveld en onderhoudt hiermee goede banden. Een groot aantal docenten is werkzaam in de game-industrie en studenten doen stages bij en projecten voor gamebedrijven zoals Guerrilla Games, Playlogic, Triumph Studio’s, Larian, Media Republic, W!Games, Zylom, IJsfontein en RANJ.

Na een afgeronde studie kun je aan het werk gaan als game designer, game producer of level designer bij een gamestudio of interactief bureau.

Beroep: Game designer

De game designer bedenkt en test het basisidee van de game: de regels, de puntentelling, de acties, de sfeer, de duur, het verhaal, de karakters, de uitdagingen en de doelgroep. Heftige actie met veel schieten of een kalm avontuur waarin je telkens nieuwe dingen ontdekt? Speel je alleen, in een team of tegen elkaar? Wanneer win je de game? Hoelang duurt de game? En hoe maak je de game écht leuk? Of educatief? Dat bepaalt de game designer. Je ideeën test je bij de doelgroep en overleg je met game artists en developers.

Voorbeelden van werkvragen
• De gamestudio waar je werkt vraagt je om een idee te bedenken voor een nieuwe Wii-racegame.
• De gamestudio waar je werkt vraagt je om een idee te bedenken voor een educatieve iPad- game waar kinderen mee leren rekenen.
• Een tv-zender vraagt je als freelancer om met hen een game te bedenken die kijkers met hun afstandsbediening thuis kunnen spelen terwijl ze naar het spelprogramma kijken.

Beroep: Game producer

De game producer zorgt ervoor dat het team dat de game maakt met de goede dingen bezig is. Je geeft taken aan de teamleden (artist, developers, designers), stelt deadlines, houdt zicht op de kosten en regelt allerlei onverwachte zaken. Indien nodig help je het team met testen, vormgeven of development, maar nooit zonder het overzicht te verliezen. Je raakt zelden in paniek, want je weet overal een oplossing voor.

Voorbeelden van werkvragen
• De gamestudio waar je werkt vraagt je om een team samen te stellen en een planning te maken voor hun nieuwe game.
• Jouw eigen gamestudio, waar inmiddels tien mensen werken, moet een onmogelijke deadline halen voor een nieuw level, maar je level designer is ziek. Wat nu?
• De game designer van de gamestudio waar je werkt vraagt je om een test te organiseren (testgroep, datum, apparatuur) voor een game waar hij aan werkt in opdracht van een museum.

Beroep: Level Designer

De level designer bedenkt en test bepaalde levels van een (grote) game. Je bedenkt de
uitdagingen, omgevingen, speelduur, moeilijkheidsgraad, sfeer en het verhaal van een level. De level designer werkt volgens de ideeën van de game designer, maar is vrij om binnen deze kaders zelf van alles toe te voegen aan een level. Ook test je als level designer of je ontwerp aanspreekt en leuk is voor de doelgroep van de game.

Voorbeelden van werkvragen
• De gamestudio waar je werkt vraagt je om een nieuw level voor hun science fiction
adventuregame voor de XBox te bedenken.
• Een gamestudio vraagt je als freelancer om een nieuw level te bedenken over spelling voor een educatieve taalgame voor jongeren.
• De game designer van de studio waar je werkt vraagt je om de spelduur van het door jou bedachte level voor een platformgame korter te maken; de spelers haken af.

Beroep: Smart toy designer of (interactieve) spellendesigner

Een smart toy of interactieve-spellendesigner bedenkt en maakt nieuwe producten en technologieën om mee te spelen voor jong en oud, zoals speelgoed, gadgets, apps, installaties, attracties.

Om tot nieuwe speelproducten te komen, bouw je veel prototypes en test je van alles uit. Je zoekt hierbij naar wat er technisch mogelijk is, welke materialen je nodig hebt en wat mensen motiveert tot speels gedrag. Uiteindelijk lever je een model of ontwerp af dat in productie genomen kan worden. Je moet dus ook echt zelf modellen in elkaar zetten en werkend krijgen.

Voorbeelden van werkvragen
• Een sportbedrijf vraagt je om een nieuw ‘sportgadget’ te ontwikkelen dat mensen op een speelse manier laat bewegen.
• Het technologiebedrijf waar je werkt vraagt je met een voorstel te komen voor een nieuwe controller voor hun gameconsole die gebruikmaakt van gekke geluiden.
• Een stichting vraagt je om high-tech speelgoed te ontwikkelen dat specifiek geschikt is voor blinde kinderen.