Knalt je hoofd bijna uit elkaar van de ideeën en kun je niet wachten om nieuwe dingen uit te proberen? Mooi! 'Leren door te doen' is het motto van ons studieprogramma.
Wat je leert op een rij
Meteen vanaf het eerste jaar maak je in teams compleet werkende games of installaties. Ondertussen krijg je les in o.a. creatief denken, modelen, animeren, tekenen, programmeren, presenteren, projectmanagement en vormgeven. Tijdens het hele studieprogramma word je ondersteund door enthousiaste docenten met ervaring in het werkveld.
Hoe verder je in je studie komt, hoe moeilijker de opdrachten en theorie worden, en hoe zelfstandiger je leert werken. Het doel is dat je na je studie gelijk het werkveld in kunt rollen, op de manier die jij wilt.
- Je doet kennis en werkervaring op met game design, level design en play design.
- Je leert je concepten in een vroeg stadium testen op speelbaarheid, fun en/of educatieve waarde.
- Je kunt je specialiseren in entertainmentgames of applied games (games waar je iets van leert).
- Je krijgt kennis over en inzicht in alle onderdelen van het ontwerpproces: vormgeving, modelen, texturing, animatie, techniek, productie, professionele game engines en ontwikkelsoftware.
- Je leert in een multidisciplinair ontwerpteam werken en krijgt gevoel voor het samenvoegen van alle disciplines in het team zodat er een goed, speelbaar product uitrolt.
- Je leert kritisch nadenken en je mening formuleren over games en hun rol in de maatschappij.
- Je
krijgt inzicht in de mensen en bedrijven van de (Nederlandse) game-industrie.
Eerste en tweede jaar
Tijdens de eerste twee jaar verbreed je je algemene
kennis en kunde over game design met vakken als Action Design Principles, Interactive Development
en Playability.
Ook ga je elk halfjaar aan
de slag met het maken van een game in een projectteam. Jullie werken dan als een
gamestudio die een product moet opleveren. Dat is een prima manier om het vak
te leren én zo ontdek je wat jouw specifieke talenten zijn ten opzichte van
anderen in de studie.
Concreet zit je in hoorcolleges, werk je thuis en op school aan
lesopdrachten en projecten, heb je werkcolleges en voer je (individuele)
begeleidingsgesprekken met docenten en je tutor.
Derde en vierde jaar
In de laatste twee jaar ontwikkel je je verder door stage te lopen bij
een Nederlandse of buitenlandse gamestudio. Ook werk je aan verschillende
groepsopdrachten voor opdrachtgevers van buiten de school of aan een eigen
project. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een level voor een nieuwe game van
een groot Nederlands gamebedrijf of een (web)game voor musea, scholen en de
overheid. Leuk om te weten: veel gamebedrijven in Nederland zijn ontstaan uit
deze projectgroepen op HKU. Voorbeelden zijn de succesvolle bedrijven Ronimo en
Vlambeer.
Je gaat in deze laatste jaren ook steeds meer onderzoek doen (design research) om je creatieve keuzes te kunnen onderbouwen. We vallen je regelmatig lastig met vragen over waarom je kiest voor bepaalde stijlen, mechanics of testmethodes. De docenten van HKU helpen je om goede antwoorden te formuleren.
Buitenland
Ja, graag! De game-industrie is veelzijdig en internationaal. We stimuleren je dan ook om voor je studie of stage naar het buitenland te gaan. We hebben connecties in onder andere de Verenigde Staten, Engeland, Scandinavië, Canada, China, Zuid-Korea en Japan. Ook organiseren we intensieve workshops in samenwerking met opleidingen en studenten in het buitenland.
Meer informatie en contact
Bezoek de open dag voor meer informatie over deze afstudeerrichting. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Servicebalie Studentzaken, sz@hku.nl of op 030-2091540.