HKU

Afgestudeerden gaan aan de slag binnen de nationale en internationale game-industrie.

Zij kunnen de technische kant van het vak met de kunstzinnige combineren, kennen hun eigen specialisme, snappen hoe het vakgebied en het werkveld in elkaar zitten en willen vooruitstrevend werk maken.


Praktijk

De opleiding heeft veel waardering geoogst in het werkveld en onderhoudt hiermee goede banden. Een groot aantal docenten is werkzaam in de game-industrie en studenten doen stages bij en projecten voor gamebedrijven zoals Guerrilla Games, Playlogic, Triumph Studio’s, Larian, Media Republic, W!Games, Zylom, IJsfontein en RANJ.

Na een afgeronde opleidingkun je aan het werk gaan als game artist, game designer of art director bij een gamestudio.

Beroep: Game Artist (2D & 3D)

Een game artist bedenkt en maakt alles wat je in een game kunt zien; dus de omgeving, gebouwen, voertuigen, personages, (fantasie)dieren, planeten, bossen, visuele effecten en ga zo maar door.

De game artist is verantwoordelijk voor de visuele communicatie in games. Met zijn art moet de artist zorgen dat de spelregels en het verhaal door de speler begrepen worden. De game artist bepaalt ook samen met de game designer en art director de sfeer van de game. Wordt het een duistere game of een met vrolijke kleuren? Realistisch of fantasy? Strak of gezellig? Je schetst vaak eerst met pen op papier en werkt de schetsen op de computer uit.

2D of 3D
2D betekent tweedimensionaal, dus zonder ‘diepte’. De 2D-stijl wordt vaak gebruikt in games voor smartphones, tablets en simpele internetspellen. 3D betekent driedimensionaal, dus realistischer. De 3D-stijl zie je terug in games voor gameconsoles en omvangrijke online games.

Voorbeelden van werkvragen
• 2D: de gamestudio waar je werkt vraagt je om drie horrorwerelden te schetsen voor hun nieuwste platformgame voor de iPad.
• 2D: een internationaal internetbureau vraagt je als freelancer om de vormgeving te doen voor hun nieuwste letterpuzzelgame.
• 3D: de gamestudio waar je werkt vraagt je om in de computer een realistische supermarkt na te bouwen voor een trainingsgame.
• 3D: een gamestudio vraagt je als freelancer artist in hun ontwerpteam plaatst te nemen en mee te denken over een nieuwe online Massive Multiplayer Online Role Playing Game.

Beroep: Art director

Een art director bepaalt de visuele stijl en sfeer van een game, website, campagne, merk, installatie of (interactieve) film.

Wordt het hip of ouderwets? Hollands of internationaal? Met foto’s of schetsen? Daar gaat de art director over. Je brengt je ideeën tot leven met (computer)schetsen, moodboards en foto’s. Vaak geef je leiding aan anderen – vormgevers, interface designers, fotografen, (game) artists – die een logo, webpagina, gamewereld of interface moeten maken binnen de sfeer die jij bepaald hebt.

Voorbeelden van werkvragen
• De gamestudio waar je werkt vraagt je om een team van zes artists samen te stellen voor een grote, online game. Je gaat deze artists zelf aansturen.
• De internationale game-uitgeverij waar je werkt vraagt je om de nieuwe visuele stijl (logo, kleuren, foto’s en schetsen) te bepalen van hun website waar kinderen korte spelletjes kunnen spelen.
• Een internetbureau vraagt je als freelancer om de fotostijl (fotograaf, locatie, belichting, type modellen) te bepalen voor de campagnefoto’s van een reisbureau.