HKU

Afgestudeerden gaan aan de slag binnen de nationale en internationale game-industrie.

Waar kun je gaan werken?

Als opleiding krijgen we veel waardering uit het werkveld en hebben we er goede banden mee. Veel docenten werken naast het lesgeven zelf in de game-industrie. Studenten doen stages bij en projecten voor gamebedrijven zoals Guerrilla Games, Playlogic, Triumph Studio’s, Larian, Media Republic, W!Games, Zylom, IJsfontein en RANJ. Het werkveld is nooit ver weg. Al tijdens je studie denk je na over over waar je op je plek zou zijn en in welke rol. 



Na je opleiding kun je bijvoorbeeld aan het werk als game artist of art director.

Beroep: Game Artist (2D & 3D)

Jij bedenkt en maakt alles wat je in een game kunt zien: de omgeving, gebouwen, voertuigen, personages, (fantasie)dieren, planten, visuele effecten enzovoort. Met je art moet je zorgen dat de spelregels en het verhaal door de speler begrepen worden. Je bepaalt ook samen met de game designer en art director de sfeer van de game. Wordt het een duistere game of een met vrolijke kleuren? Realistisch of fantasy? Strak of cartoonish? Je schetst vaak eerst met pen op papier en werkt de schetsen op de computer uit.


2D of 3D

2D betekent tweedimensionaal, dus zonder ‘diepte’. De 2D-stijl wordt vaak gebruikt in games voor smartphones, tablets en simpele internetspellen. 3D betekent driedimensionaal, dus realistischer. De 3D-stijl zie je terug in games voor gameconsoles en grote online games.


Concrete voorbeelden:

  •  2D: de gamestudio waar je werkt vraagt je om drie fantasy-werelden te schetsen voor hun nieuwste platformgame voor de iPad.
  •  2D: een internationaal internetbureau vraagt je als freelancer om de vormgeving te doen voor hun nieuwste letterpuzzelgame.
  •  3D: de gamestudio waar je werkt vraagt je om in de computer een realistische supermarkt na te bouwen voor een trainingsgame.
  •  3D: een gamestudio vraagt je als freelancer artist binnen hun ontwerpteam mee te denken over een nieuwe Massive Multiplayer Online Role Playing Game.

Beroep: Art Director

Jij bepaalt de visuele stijl en sfeer van een game, website, campagne, merk, installatie of (interactieve) film.


Wordt het hip of ouderwets? Knus of indrukwekkend? Met foto’s of schetsen? Daar gaat de art director over. Je brengt je ideeën tot leven met (computer)schetsen, moodboards en foto’s. Vaak geef je leiding aan anderen – vormgevers, interface designers, fotografen, (game) artists – die een logo, webpagina, gamewereld of interface moeten maken binnen de sfeer die jij bepaald hebt.

Concrete voorbeelden:

  •   De gamestudio waar je werkt vraagt jou om een team van zes artists samen te stellen voor een grote, online game. Je gaat deze artists zelf aansturen.
  •  De internationale game-uitgeverij waar je werkt vraagt je om de nieuwe visuele stijl (logo, kleuren, foto’s en schetsen) te bepalen van hun website waar kinderen korte spelletjes kunnen spelen.
  •  Een internetbureau vraagt je als freelancer om de fotostijl (fotograaf, locatie, belichting, type modellen) te bepalen voor de campagnefoto’s van een reisbureau.