HKU

Heb je tal van ideeën en jeuken je handen om aan de slag te gaan? Dan ben je aan het goede adres. Want ‘leren door te doen’ is het motto binnen ons hele studieprogramma.

Wat je leert op een rij

Meteen vanaf het eerste jaar maak je in teams compleet werkende games. Ondertussen krijg je les in o.a. creatief denken, modelen, animeren, tekenen, programmeren, presenteren, projectmanagement en vormgeven. Tijdens het hele studieprogramma word je ondersteund door enthousiaste docenten met ervaring in het werkveld.


Hoe verder je in je studie komt, hoe moeilijker de opdrachten en theorie worden, en hoe zelfstandiger je leert werken. Het doel is dat je na je studie gelijk het werkveld in kunt rollen, op de manier die jij wilt.


Wat je leert op een rij:

  • Je specialiseert je in 2D- of 3D-art en ontdekt welke stijlen jou het best liggen.
  • Je ontwikkelt praktische vaardigheden als visualiseren, modelen, character design, concept art, animatie, en zelfs wat programmeren.
  • Je snapt hoe de graphics van een spel de beleving kunnen sturen en versterken.
  • Je krijgt kennis over en inzicht in de andere disciplines binnen het ontwerpteam: game design, techniek, productie.
  • Je leert in een multidisciplinair ontwerpteam werken.
  • Je kunt anderen uitleggen waarom je voor een bepaalde vormgeving kiest.   Je leert kritisch nadenken en je mening formuleren over games en hun rol in de maatschappij.
  • Je krijgt inzicht in de mensen en bedrijven van de (Nederlandse) game-industrie.

Eerste en tweede jaar

Tijdens de eerste twee jaar verbreed je je algemene kennis en kunde over game art met vakken als tekenen, modelen, character design en animeren.
Ook ga je elk halfjaar aan de slag met het maken van een game in een projectteam. Jullie werken dan als een gamestudio die een product moet opleveren. Dat is een prima manier om het vak te leren én zo ontdek je wat jouw specifieke talenten zijn ten opzichte van anderen in de studie.

Concreet zit je in hoorcolleges, werk je thuis en op school aan lesopdrachten en projecten, heb je werkcolleges en voer je (individuele) begeleidingsgesprekken met docenten en je tutor.

Derde en vierde jaar

In de laatste twee jaar ontwikkel je je verder door stage te lopen bij een Nederlandse of buitenlandse gamestudio. Ook werk je aan verschillende groepsopdrachten voor opdrachtgevers van buiten de school of aan een eigen project. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een level voor een nieuwe game van een groot Nederlands gamebedrijf of een (web)game voor musea, scholen en de overheid. Leuk om te weten: veel gamebedrijven in Nederland zijn ontstaan uit deze projectgroepen op HKU. Voorbeelden zijn de succesvolle bedrijven Ronimo en Vlambeer.

Je gaat in deze laatste jaren ook steeds meer onderzoek doen (design research) zodat je nog beter wordt in het kiezen van het beste visuele ontwerp voor jouw game of installatie. We vallen je regelmatig lastig met vragen over waarom je kiest voor een bepaalde stijl, kleur, sfeer of testmethode. De docenten van HKU helpen je om goede antwoorden te formuleren.

Buitenland

Ja, graag! De game industrie is veelzijdig en internationaal. We stimuleren je dan ook om voor je studie of stage naar het buitenland te gaan. We hebben connecties in onder andere de Verenigde Staten, Engeland, Scandinavië, Canada, China, Zuid-Korea en Japan. Ook organiseren we intensieve workshops in samenwerking met opleidingen en studenten in het buitenland.

Meer info en contact

Bezoek de open dag voor meer informatie over deze afstudeerrichting. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Servicebalie Studentzaken, sz@hku.nl of op 030-2091540.