HKU

Heb je tal van ideeën en jeuken je handen om aan de slag te gaan? Dan ben je aan het goede adres. Want ‘leren door te doen’ is het motto binnen ons hele studieprogramma.

Al vanaf het eerste jaar maak je compleet werkende games of installaties. Docenten uit het werkveld zorgen dat je het bijltje er nooit bij neergooit. Plus: je krijgt theorie en trainingslessen die je vooruithelpen in o.a. creatief denken, modelleren, animeren, tekenen, programmeren, presenteren, projectmanagement en vormgeven.

Verderop in je studie maken we de opdrachten en theorie moeilijker. Dit betekent dat de opdrachten een steeds hogere mate van zelfstandigheid vereisen. Ons doel? Dat je na je studie soepeltjes bij een bedrijf of als zelfstandig ondernemer het werkveld van Games en Interactie inrolt.

Eerste en tweede jaar

De vierjarige studie Game Design bestaat uit twee delen van twee jaar. Tijdens de eerste twee jaar verbreed je je algemene kennis en kunde over game art met vakken als tekenen, modelling, character design en animeren.

Ook ga je elk halfjaar al aan de bak met het maken van een game in een projectteam. We doen dan net alsof jullie een gamestudio zijn die een product moet opleveren. Dat is een prima manier om het vak te leren én zo ontdek je wat jouw specifieke talenten zijn ten opzichte van anderen in de studie.

Concreet zit je in hoorcolleges, werk je thuis en op school aan lesopdrachten, woon je werkcolleges bij en voer je (individuele) begeleidingsgesprekken met docenten.

Derde en vierde jaar

In de laatste twee jaar kun je je verder ontwikkelen als professional game artist door stage te lopen in het werkveld van Games en Interactie bij een Nederlandse of buitenlandse gamestudio. Ook werk je aan verschillende groepsopdrachten voor opdrachtgevers van buiten de school of aan een eigen project. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een level voor een shooter van een groot Nederlands gamebedrijf of een (web)game voor musea, scholen en de overheid. Leuk om te weten: veel gamebedrijven in Nederland zijn ontstaan uit deze projectgroepen op HKU. Voorbeelden zijn de succesvolle bedrijven Ronimo en Vlambeer.

In deze laatste jaren ga je ook steeds meer onderzoek doen (design research) zodat je nog beter wordt in het kiezen van het beste visuele ontwerp voor jouw game of installatie. We zullen je regelmatig lastigvallen met vragen over waarom je kiest voor een bepaalde stijl, kleur, sfeer of testmethode. De onderzoekers van HKU helpen je om goede antwoorden te formuleren.

Buitenland

Ja, graag! De game-industrie is een internationale industrie. De studieleiding zal je dus stimuleren voor studie of stage naar het buitenland te gaan. We hebben de connecties: onze studenten hebben gestudeerd en gewerkt in de Verenigde Staten, Engeland, Scandinavië, Canada en Japan. Ook organiseren we intensieve workshops in samenwerking met game-opleidingen en studenten in het buitenland.

Meer info en contact

Bezoek de open dag voor meer informatie over deze afstudeerrichting. Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Servicebalie Studentzaken, sz@hku.nl of op 030-2091540.