HKU

Expertisecentra en lectoraten van HKU ontwikkelen projecten met maatschappelijke impact. Hier vind je een aantal aansprekende, recente voorbeelden.

Studio 21st Century Skills



Studio 21CS is een platform voor onderzoek naar vaardigheden voor de 21ste eeuw die studenten, onderwijsgevenden en professionals zouden moeten hebben. Het platform verbindt onderzoekers, onderwijs en werkveld die het werk van professionals -nu en in de toekomst- willen verbeteren in een wereld die steeds complexer wordt. HKU is partner in dit initiatief.

Bezoek de website

IRIS

HKU is betrokken bij een grootschalig plan om de stad Utrecht duurzamer te maken. Daarvoor gaan medewerkers, docenten en studenten van HKU de komende jaren samen met burgers van de stad aan de slag om hen te helpen hun energieverbruik te verminderen. De HKU’ers gebruiken virtual reality, toegepaste games en ‘design thinking’ om deelnemers voor te lichten, te motiveren en inspireren.

Lees verder

Futurelabs



Futurelabs zijn multidisciplinaire experimenten waarbij docenten, onderzoekers, werkplaatsmedewerkers, technici en excellente studenten de grenzen opzoeken van actuele technologie. Denk aan virtual reality in relatie tot audio-design, motion capture voor theatertoepassingen, sensoren en camera's in virtuele ruimtelijke vormgeving en robotica.

Lees verder

Maker in bibliotheek

Studenten van HKU maken kunst in de Bibliotheek Utrecht, samen met bezoekers, medewerkers en passanten. Onder de noemer ‘Maker in bibliotheek’ voeren de studenten projecten uit waarmee ze de rol van de bibliotheek als creatieve ontmoetingsplek onderstrepen. Het project richt zich in het bijzonder op mensen die normaal gesproken niet zo snel met kunst in contact komen.

Lees verder

Living Labs Applied Game Jam


Sinds 2013 vinden er elk half jaar game jams plaats in afwisselend Nederland en Zuid-Korea. Doel is om in 48 uur applied games te ontwikkelen die bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Tegelijkertijd vindt er interculturele uitwisseling plaats tussen de deelnemende studenten.

Lees verder

HKU X

HKU X is de ruimte voor HKU'ers die verder willen met hun onderneming of afstudeerproject. In HKU X werk je verder aan je idee en neem je deel aan workshops en activiteiten voor je verdere ontwikkeling als creatief ondernemer. Je deelt een professionele werkplek en kunt gebruik maken van de omliggende werkplaatsen. HKU X huisvest een mix aan disciplines en bestaat uit afstudeerders afkomstig van alle HKU-opleidingen.

Bezoek de website

Ludodidactiek



Ludodidactiek betekent onderwijs op basis van spelprincipes. Internet en apps zorgen voor nieuwe vormen van spelen, communiceren en leren. Traditioneel onderwijs kan in vergelijking daarmee soms wat saai lijken. Het ontwikkelprogramma Ludodidactiek helpt nieuwe leervormen toe te passen in het onderwijs, zowel digitaal als analoog, op basis van spelprincipes en andere vormen van 'digitale geletterdheid'.

Lees verder

Kunst ≈ Onderzoek

KUNST ≈ ONDERZOEK is het platform voor onderzoek in de kunsten. Het is een denktank voor kunstlectoraten in het maatschappelijke debat over de waarde en waardering van kunst, onderzoek in de kunsten en kunstonderwijs. Daarnaast levert het platform een inhoudelijke en praktische bijdrage aan de verdere ontwikkeling van promotietrajecten in de kunsten.

Aanmelden of bijdragen

Over HKU-projecten

Projecten die HKU uitvoert, hebben maatschappelijke relevantie, raken aan belangrijke ontwikkelingen in het creatieve werkveld of beogen de vernieuwing en verbetering van het (kunst)onderwijs.

Voor jou als student zijn dergelijke projecten een waardevolle aanvulling op je dagelijkse lespraktijk: je ontmoet experts uit je vakgebied, werkt samen met partners uit andere domeinen en komt op onverwachte plaatsen.

Ben je van een organisatie of onderneming en heb je interesse in een project met HKU-studenten of medewerkers? Bekijk dan de pagina HKU voor bedrijven of neem contact op met het Expertisecentrum Onderzoek en Innovatie: cvoi@hku.nl.