HKU

HKU voert uiteenlopende onderzoeks- en innovatieprojecten uit, veelal met partners. Op deze pagina vind je een overzicht.

De projecten hebben maatschappelijke relevantie, zijn gerelateerd aan belangrijke ontwikkelingen in het werkveld of hebben de vernieuwing van het onderwijs als doelstelling.

Mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, EP-Nuffic, de Provincie Utrecht en andere opdrachtgevers.

1. Onderzoek en maatschappij

Community Songwriting

Vanaf 2009 doorlopend


Muziek is een krachtig medium. Een verbinding tussen componist en luisteraar kan anoniem en toevallig, maar ook persoonlijk en met opzet zijn - zoals in het Community Songwriting-project van HKU. In dit project komen twee individuen uit verschillende culturen samen om een verhaal te vertellen.

Road To Happiness

2011-2015

The Road To Happiness was een campagne van ontwikkelingsorganisatie Plan Nederland, die voor en door jongeren in Nederland ontwikkeld werd en had als doel om jongeren bewust te maken van de barrières die jonge vrouwen in ontwikkelingslanden tegenkomen. In samenwerking met HKU ontwikkelt Plan Nederland crossmediale campagnes en mediaproducten voor de campagne.

Assistants Safe Mobility

2012-2015



Het ASSAM-project heeft als doel afnemende fysieke en cognitieve vaardigheden van ouderen te compenseren door het ontwikkelen van modulaire navigatie assistenten waarin de gebruiker centraal staat. Dit biedt de gebruikers degelijke dagelijkse mogelijkheden tot mobiliteit en autonomie, zowel binnen als buitenshuis.

Step out of the shadow

2014


Als onderdeel van de meerjarige campagne Road to Happiness vond het project Step out of the Shadow plaats. In samenwerking met HKU ontwikkelde Plan Nederland crossmediale campagnes en mediaproducten voor de campagne. Studenten van HKU maakten in Indonesië een videoclip en song Step out of the Shadow.

Moodbot

2010 (prototype) tot heden: UMC kiest Moodbot voor validatie- en implementatieprogramma


Moodbot is een concept dat psychiatrische patiënten helpt om actief betrokken te zijn bij hun eigen behandelingsproces, en zo hun motivatie en regie te vergroten en de werklast van behandelaars te verminderen. Spelende interventies en elementen herdefiniëren en herontwerpen de ervaringen van de patiënt tijdens de behandeling.

2. Onderzoek en werkveld

Living Lab Game Jams

vanaf 2013 doorlopend

Sinds 2013 vinden er elk half jaar game jams plaats in afwisselend Nederland en Zuid-Korea. Doel is om in 48 uur applied games te ontwikkelen die bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. Tegelijkertijd vindt er interculturele uitwisseling plaats tussen de deelnemende studenten. Lees verder

Klinkende pleinen

Vanaf 2011 doorlopend

Geluid in de buitenwereld kan als storend worden ervaren maar ook als een ontwerp factor worden gezien. In het project Klinkende Pleinen van HKU Muziek en Technologie wordt het omgevingsgeluid onderdeel van het plannen en ontwerpen van gebouwen en steden.

JamToday

2014-2016

Game Jams worden sinds een paar jaar wereldwijd georganiseerd en zijn krachtige instrumenten om innovatie te stimuleren bij het maken, ontwikkelen en de inzet van games. Een game jam brengt mensen uit verschillende sectoren 48 uur bijeen. JamToday is het eerste Europese Netwerk dat game jams organiseert gericht op serious games. JamToday was onderdeel van het inmiddels succesvol afgesloten HKU-lectoraat Play Design.

Game Scope

2014 tot heden (app leverbaar)

Game Scope is een tool die ontwikkeld is om opdrachtgevers van serious games te helpen hun opdracht beter te formuleren. Door het stellen van bepaalde vragen wordt expliciet gemaakt wat er nog nodig is om een spel (verder) te ontwikkelen. Deze vorm van samenwerken tussen opdrachtgevers en ontwikkelaars leidt tot meer efficiëntie en innovatie.

Technologies and Innovation for Smart Publishing

2013-2015

De uitgeverssector is volledig ondergedompeld in het digitale tijdperk; steeds meer boeken worden ook digitaal beschikbaar gemaakt. Nieuwe producten en diensten ontstaan zoals applicaties, verbeterde e-books, e-learning materiaal, digitale collecties op basis van cloud technologie, enzovoort. Het Europese thematische netwerk TISP heeft als doel om een platform te creëren waar MKB uitgevers en technologie-aanbieders elkaar kunnen ontmoeten. Op die manier vermindert wederzijdse onbekendheid en inspireert men elkaar tot het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.

3. Onderzoek en onderwijs

Internationalisation at Home

2015


'Internationalisation at Home' was een pilot waarin een aantal studenten van HKU Theater een voorstelling maakten met een klas van de Universidad Nacional Autónoma in Heradia, Costa Rica. Het doel was om samenwerking en theatertaal te oefenen binnen een interculturele setting en social media als middel.

CREA

2015-2017


CREA is een internationaal netwerk van Summer Academies, Europees gesubsidieerd door Horizon2020. Het heeft als doel om innovatieve start-up teams te ondersteunen die een business idee uitwerken op het snijvlak van creativiteit en technologie.

Lees verder

GameBiz

2014-2016

Europa voelt de gevolgen van de economische crisis nog dagelijks. Een van de grootste problemen is de hoge jeugdwerkeloosheid. In het Erasmus+ project Gamebiz wordt er een model ontwikkeld dat ondernemerschap in het onderwijs bevordert en zo banen creëert. Binnen het middelbaar beroepsonderwijs worden “broedplaatsen voor ondernemerschap” opgezet op het gebied van games.