HKU

Leren in relatie tot creatieve maakprocessen is één van de onderzoeksgebieden van HKU.

In dit onderzoeksgebied vergroten en versterken we onze kennis op het gebied van onderwijsinnovatie, persoonsvorming en professionele ontwikkeling. Al het HKU-onderzoek heeft natuurlijk binding met de onderwijspraktijk, maar in dit onderzoeksgebied staat deze praktijk centraal, zoals bij het zogeheten muzische onderzoek van het lectoraat Kunst en Professionalisering.


Een belangrijke aanjager van onze onderwijsinnovatie is daarnaast de notie Leven Lang Leren. HKU wil niet alleen een plek zijn voor hbo-studenten, maar ook voor werkende (creatieve) professionals die zich willen blijven ontwikkelen. Op onze instelling ontmoeten bachelor- en masterstudenten, professionals, docenten en opdrachtgever elkaar in onderwijs en onderzoek en werken zij samen in leergemeenschappen.


Een voorbeeld van de uitwerking van zo’n leergemeenschap is zichtbaar in de Goed Werk Expeditie, waarin niet alleen het resultaat van het werk telt (excellent), maar de focus ligt op hoe er gewerkt (ethisch, energiek). Op welke wijze kan dit goede werk in organisaties worden ondersteund?


Een ander voorbeeld van onderwijsinnovatie is de ontwikkeling van Ludodidactiek als methode voor onderwijsontwerp vanuit spelprincipes, ontstaan vanuit de Innovatiestudio in samenwerking met HKU College. Op het thema van 21st century skills voor professionals is HKU projectleider van het lectorenplatform Studio 21CS.

Contact

Vragen over dit onderzoeksgebied?

Neem contact op met Debbie Straver:

debbie.straver@hku.nl