HKU
De kern is overal

We weten dat in de postdramatische theaterpraktijk van nu de tekst niet meer de kern is van het theater. Maar als de tekst niet meer in de kern van het theater zit, waar huist ze dan? En waar zit de kern van die theatertekst zelf? De theatertekst is dramaturgisch opengebroken door het postdramatisch theater, hij is opengebroken naar de toeschouwer toe in bijvoorbeeld ervaringstheater en games, hij is opengebroken naar andere disciplines als muziek en beweging, hij is opengebroken naar de werkelijkheid in bijvoorbeeld documentair theater. De theatertekst heeft geen kern meer, zijn kern is overal.

De kern is overal is geschreven door vijf inmiddels afgestudeerde studenten van de dramaschrijfopleiding Writing for Performance aan HKU. Hun artikelen zijn proeves van praktijkgericht onderzoek, van onderzoek zoals dat in het kunstonderwijs plaats zou behoren te vinden: door kunstenaars over hun maakpraktijk.

Het onderzoek deden deze vijf dramaschrijfsters in dezelfde periode waarin ze hun eindstuk schreven voor hun schrijfopleiding. Zij onderzochten precies dat genre of gebied dat ze ook op hetzelfde moment aan het beoefenen waren. Ze combineerden dus theorie en praktijk, de noties in hun onderzoek hadden hun oorsprong in hun schrijfpraktijk en werden daar vervolgens weer in getoetst.

Redactie: Jannemieke Caspers & Nirav Christophe

Tekst: Jannemieke Caspers, Maud Lazaroms, Babiche Ronday, Anouk Saleming, Anna Maria Versloot Tekstredactie: Jelmer Soes

Prijs: 17,50

Download hier de recensie uit Schrijven Magazine juni-juli 2011 door Chris Lembeeckx (pdf)