HKU

Elisabetta Lazzaro is cultureel econoom en Lector Creatieve Economie.

Contact

Nieuwekade 1
Postbus 1520
3500 BM Utrecht
Tel. 030-234 9522
e-mail

Biografie

Elisabetta Lazzaro is cultureel econoom en Lector Creatieve Economie. Voorheen was zij als professor verbonden aan de Université Libre de Bruxelles, de Southern Methodist University, Dallas, USA,  en de Padua Universiteit, Italië. Ze behaalde haar doctorstitel aan twee universiteiten tegelijk: Université Libre de Bruxelles and Université Paris 1-Panthéon-Sorbonne. De titel van haar proefschrift luidt Essays in Cultural Economics. Daarvoor behaalde ze haar Master titel in Publieke Economische Cultuur aan de Université Paris 1-Panthéon-Sorbonne en studeerde cum laude af in Bedrijfseconomie aan de Universiteit van Venetië, Ca’ Foscari, Italië. Daarnaast deed ze bursaal en postdoctoraal onderzoek aan de Mannheim Universiteit, Duitsland; Macquarie Universiteit, Sydney, Australië; Complutense Universiteit, Madrid, Spanje; Universiteit van  Californië in Los Angeles (UCLA), USA; Ecole Supérieure de Commerce de Paris (ESCP), Frankrijk en het Conservatorium “Cesare Pollini”, Padua, Italië.


Lazzaro’s publicaties en onderzoek focussen op culturele economie en analyse van cultureel beleid, waaronder: waarde, innovatie en financiering van cultuur; belanghebbenden, structuren en regulatie van kunst markten en creatieve werkvelden; culturele participatie en ontwikkeling van publiek; cultuur, regionale ontwikkeling en cohesie; sociaal-economische impact en capaciteitsopbouw van cultuur; cultuur in internationale betrekkingen.


Ze heeft verschillende internationale en nationale culturele instellingen, nationale regeringen, regionale besturen en non-profit en profit culturele organisaties geadviseerd.


Momenteel werkt Lazzaro aan nieuw onderzoek dat gericht is op het beter vastleggen en het bevorderen van de toegevoegde waarde van kunstenaars, culturele en creatieve makers, ondernemers en organisaties. Niet alleen binnen creatieve sectoren, maar ook in een bredere maatschappelijke context, met relevante professionele en beleidsimplicaties.


De methodologische aanpak die zij ontwikkelt is gebaseerd op creatieve crossovers, ofwel complexe, dynamische en indirecte effecten van kunst in de bredere economie en samenleving. Creatieve crossovers kunnen strategisch worden gepland, en als zodanig ingebed in levensvatbare businessmodellen van creatieve professionals om samen met andere sectoren te innoveren en co-creëren.

Publicaties

  • Lazzaro E., Moureau N., Vidal M., What drives the VIPs of the art world? Collectors in the light of textual analysis, Cátedra Corona n. 23 - Universidad de Los Andes, Bogota, 2015, ISSN 1657-477X, 30 pages.

  • Lazzaro E., “Reading Newspaper Articles”, in Michalos, A. C. (ed.), Encyclopedia of Quality of Life Research, Springer, Dordrecht, 2014, ISBN 978-9400707528, pp. 5406-5407.
  • Lazzaro E., Fontainha E., “Time and wellbeing in arts and media participation: Disentangling Americans’ quality of experience”, 12th International Conference of Management of the Arts and Culture (AIMAC), Proceedings, 2013.
  • Lazzaro E., “La valeur de l’originalité dans les multiples de Rembrandt”, in Raux S., Surlapierre N., Tonneau-Ryckelynck D. (eds.), L'estampe, un art multiple à la portée de tous?, Presses Universitaires du Septentrion, Lille, 2008, ISBN 978-27574000054, pp. 65-76. 
  • Lazzaro E., “Originalità, copie e mercato dell’arte”, in Frateschi C., Mistri M. (eds.), I valori dell’arte, Carocci, Rome, 2006, ISBN 978-8843039357, pp. 75-93.
  • Lazzaro E., Moureau, M., D. Sagot-Duvauroux, “From the market of copies to the market of fakes: Adverse selection and moral hazard in the market of artistic paintings”, in Mossetto G., Vecco M. (eds.), The Economics of Copying and Counterfeiting, F. Angeli, Milan, 2004, ISBN 978-8846460424, pp. 93-118.
  • Lazzaro E., Building blocks for future organisational models for the coordination of heritage digitisation in Europe, Dutch Ministry of Culture, Education and Science, The Hague, 2004, 35 pages.
  • Lazzaro E., “An analysis of the impact of differentiation strategies on market share”, in Artists' Career Development, Artists' Labour Markets, Support and Policies for Artists - International Symposium, Tokyo 28-30 May 1999, ACEI/JACE Proceedings, Japan Association of Cultural Economics, Tokyo, 2000, pp. 113-121.
  • Lazzaro E., “Le tariffe dei servizi pubblici locali: Loro impatto sul consumatore ed effetti sulle gestioni”, in A. Di Porto, M. Lacchini, G. Mossetto (eds.) Relazione sui Servizi Pubblici nella Città di Roma, Authority of Local Public Utilities of the Municipality of Rome, Rome, 2000, pp. I-XIII, 1-153.
  • Lazzaro E., Mossetto G., “Le determinanti dei prezzi delle opere d'arte” (with G. Mossetto), in Candela G., Benini M. (eds.), Produzione e Circolazione dell'Informazione nel Mercato dell'Arte, CLUEB, Bologna, 1997, ISBN 978-8880914310, pp. 41-58.
  • van der Borg J., Lazzaro E., Russo A.P., Applicazione della telematica all’offerta turistica veneziana come strumento di politica regolatrice dei flussi di visitatori, ICARE and Telecom Italia, Venice, 1997, 145 pages.
  • Lazzaro E., “The market appreciation of a contemporary painter: An investigation through auction records”, in Quine M., Laszlo H. (eds.), International Conference on Arts Management – London, July 1995 – Proceedings, Department of Arts Policy & Management, City University, London, 1996, pp. 143-152.