HKU

HKU en IJsfontein presenteren de zomercursus 'ludodidactiek'

Tijdens de zomercursus maak je een prototype voor een educatieve toepassing in een les, een vak, of een andere overdrachtssituatie op het werk. Dat prototype is analoog (dus geen digitale game) en wordt met de andere deelnemers getest en verbeterd.

Als educator ontwerp je bijvoorbeeld een museumspel, als muziekdocent in het VMBO een oefening voor muziekonderwijs, als trainer in de zorg of het bedrijfsleven ontwerp je een traject waarin jij en je collega’s specifieke kennis kunnen delen of met intervisie aan de slag gaan.

Je leert ludodidactiek breed in te zetten, zowel toegespitst op een bepaald onderwerp als voor het ontwerpen van educatie in het algemeen.Na de cursus ben je bekend met verschillende relevante gameprincipes en weet je hoe je die kan toepassen in onderwijsontwerp. Je sluit de zomercursus af met een Certificaat Ludodidactiek niveau 1.

Wat is ludodidactiek?

Ludodidactiek gebruikt principes uit gamedesign om leerervaringen te ontwerpen. Het doel is op zoek te gaan naar intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid. Het onderwijs wordt zo ontworpen dat de leergierigheid van leerlingen wordt geprikkeld en zij als vanzelf een beroep doen op de expertise van de docent.


Ludodidactiek roept passie voor leren op. Bij Ludodidactiek is dan ook niet de kennisoverdracht door een docent het vertrekpunt, maar het gewenste gedrag van leerlingen/deelnemers.


Deelnemers aan de zomercursus worden theoretisch en praktisch ingevoerd in de Ludodidactiek. Er wordt gewerkt met aansprekende voorbeelden en deelnemers ervaren ook zelf hoe het is om spelend te leren.

Hoe kan ik deelnemen?

Er is plaats voor 24 deelnemers aan de zomercursus. We mikken op een gemengde groep met docenten, trainers, educatoren en onderwijsontwikkelaars uit het bedrijfsleven die op zoek zijn naar nieuwe vormen van onderwijs en kennisdeling. We kiezen voor deze mix, omdat in deze cursus niet de doelgroep maar het werken met verschillende principes en spelvormen centraal staat. Daarbij hebben we de ervaring dat deelnemers uit verschillende sectoren veel van elkaar kunnen leren.


Er is plek voor:

  • 4 docenten uit het PO
  • 8 kunstdocenten uit het VO en MBO
  • 4 docenten andere vakken VO/MBO/HBO/WO
  • 4 educatoren uit culturele instellingen (musea, muziek-, theater-, dans- media  en erfgoedorganisaties)
  • 4 professionals uit andere sectoren


Bij overinschrijving wordt gekeken naar individuele geschiktheid en groepssamenstelling, waarbij van bovenstaande indeling enigszins kan worden afgeweken.

Trainers

  • Evert Hoogendoorn, Strateeg en ontwerper bij IJsfontein, Programmaleider en docent Ludodidactiek bij HKU.
  • Willem Jan Renger, Hoofd HKU Innovatielab. Ludodidacticus van het eerste uur.
  • Jan Willem Huisman, creatief directeur en oprichter van IJsfontein, bureau gespecialiseerd in het ontwikkelen van ‘playful learning’.
  • Eva den Heijer, Beeldend Kunstenaar, Master Kunsteducatie/Ludodidactiek, ontwerper van Museumspel.
  • Robert Stieltjes, docent Beeldend, Master Kunsteducatie/Ludodidactiek, ontwerper van diverse serious games voor Pabo studenten.
  • Thijs Spook, docent Muziek, Master Kunsteducatie/Ludodidactiek, ontwerper van diverse muziekeducatieve games

Praktisch

Datum: maandag - vrijdag 14 t/m 18 augustus

Tijd: 10.00 - 17.00 uur

Locatie: IJsfontein Amsterdam

(Google Maps)

Prijs voor deelname: 1250 euro

Introductiedag op 17 juni 2017, terugkomdag op 28 oktober 2017

  • Bij de eerste bijeenkomst in juni krijg je literatuur en een kleine opdracht mee waardoor je in augustus goed van start kan.
  • In augustus ga je zelf spelen, voorbeelden bekijken, en vooral zelf aan de slag met jouw ontwerp. Je maakt een prototype dat je test met de deelnemers van de zomercursus.
  • Tussen de week in augustus en de terugkomdag in oktober ga je je toepassing testen in de door jou beoogde setting (bijvoorbeeld jouw onderwijs, jouw museum) op de door jou beoogde doelgroep.
  • Op de terugkomdag in oktober kun je ervaringen delen en vragen stellen.