HKU

Doe mee aan de Innovatie Muziekeducatie 2-daagse op 3 en 4 november 2017! Ga aan de slag met nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied van de muziekdocent.

Ludodidactiek

In de workshop ludodidactiek ga je aan de slag met muzikale minigames, waarbij de leerling op een speelse manier bezig is om bijvoorbeeld noten te lezen, solfège te trainen, akkoorden te maken of te componeren. Dit gebeurt echter onbewust, de leerling is vooral bezig met spelen, samenwerken, elkaars kennis uitputten en winnen.


Al spelende leren en creëren ze de mooiste dingen. Niet omdat de docent zegt dat ze het moeten doen, maar omdat in het ontwerp al de urgentie om te leren zit. De speler heeft de kennis of vaardigheden nou eenmaal nodig om verder te komen, dus dan worden die zo snel mogelijk geleerd.

 

Tijdens de workshop gaan we een aantal van deze minigames spelen en laat expert Thijs Spook zien hoe je binnen je ontwerp die zo belangrijke urgentie ontwerpt. We gaan kijken naar het belang van keuzevrijheid, strategiebepaling en het verschil tussen leerdoel en speldoel.


Vervolgens maken we een opzet voor een ontwerp in je eigen praktijk.

Expert: Thijs Spook

Tijdens de studie docent muziek aan het Utrechts Conservatorium is Thijs op zoek gegaan naar wat een leerling écht motiveert. Kijkend naar zijn leerlingen kwam hij al snel in de gamewereld terecht. Na diverse geslaagde pogingen in zijn eigen praktijk kwam hij op HKU in aanraking met ludodidactiek. Wat hem betreft het nieuwe goud in het onderwijs.


Sinds 2015 is hij aan HKU verbonden en houdt hij zich o.a. bezig met onderwijsontwikkeling binnen het programma Ludodidactiek. Daarnaast is hij muziekdocent in het voortgezet onderwijs en plukken hij en zijn leerlingen de vruchten van deze manier van onderwijsontwerp.

Thijs Spook