HKU

Nirav Christophe works at HKU as a lecturer, researcher and teacher.

Nirav Christophe

Nirav Christophe is a writer, theatre scientist and process supervisor. He specialises in the pedagogy of playwriting, which is also the focus of his PhD. He is an expert in the field of creative processes, particularly performative creative processes. In this field, he is an authority in conducting and supervising practice-based research.


In 1992, Nirav Christophe founded the first four-year higher professional education course in writing at HKU. He was the artistic director of this course for nine years. From 2001 to 2005, he was Professor of Language & Writing, and from 2006 he has been a HKU professor: first with the Theatre Processes professorship and since 2014 with the Performative Processes professorship.

Publications

  • 2015 - Don't forget you are many, Openbare Les installatie lectoraat Performatieve Maakprocessen, uitgesproken op 28 januari 2015.
  • 2011 - De kern is overal, Schrijven voor de theaterpraktijk van nu, Jannemieke Caspers & Nirav Christophe (red.)
  • 2010 - Liedjes van verlangen, 7 theaterteksten en 5 hoorspelen. International Theatre & Film Books.
  • 2007 - Herdruk Het naakte schrijven; over de mythen van het schrijverschap, Uitgeverij L.J.Veen, Amsterdam.
  • 2006 - Interview met Arjan Anker, artistiek leider theatergroep Vis-a-Vis, door Thijs Hazeleger. Gepubliceerd in De Theater NV, vijfde jaargang, nummer 21, augustus 2006.
  • 2005 – ‘Writing as a reaction: a postmodern view to writing and the pedagogy of writing’, in: Prof. Haslinger, professor Treichel (red.)  Schreiben lehren, schreiben lerne, S.Fischer Verlag, Frankfurt am Main.
  • 2005 – ‘Het tussentalent; hoe de multidisciplinaire en en multimediale theaterpraktijk de didactiek van een theateropleiding verandert’, in: Theater tussen, publicatie bij studiedag van de Faculteit Theater, HKU.
  • 2003 - Het naakte schrijven; over de mythen van het schrijverschap, Uitgeverij L.J.Veen, Amsterdam.
  • 2003 – ‘Research; het treurige misverstand’, in: Schrijven, jaargang 7 nummer 5 oktober/november
  • 2003 – ‘Poging to verklaring van een explosieve groei; Nederlandse toneelteksten en hun schrijvers’, in: De Theater nv, jaargang 2 nummer 7 oktober 2003, pag. 4-6.
  • 2000 – ‘Schrijven is een vak’ in: Vrij Nederland 16 september 2000 (i.s.m. Chris Keulemans)
  • 1996 – ‘De werkelijkheid plunderen; Research leidt tot clichées’, in: LIFT; tijdschrift over schrijven, jaargang 14 nr.80 maart/april 1996, pag. 18-20.
  • 1996 - 'Levendigheid moet je betrappen', in: N.Christophe en A.Freye (red.)  Er staat wat er staat;  ideeën over schrijfdidactiek, Amsterdam/Utrecht 1996, pag. 95-108.
  • 1994 – ‘Laat je nooit door iemand wijsmaken dat het moeilijk is’, in: LIFT; tijdschrift over schrijven, jaargang 12 nr.71 oktober/november 1994,  pag. 9-13.    1991 - 'Wachten bij een bananeschil',  in: Speltribune, tijdschrift voor drama sept. 1991
  • 1989 - 'Voor kleedkamer en sterfkamer gebruiken ze in Japan een en hetzelfde woord' in: Alligator theatertijdschrift mei 1989.
  • 1989 - 'Oog in oog', in: Alligator theatertijdschrift april 1989.
  • 1988 – ‘Opblazen; werkwijze voor een nieuwe dramaturgie’in: theatertijdschrift Hôho, nr. 18 maart 1987, pag. 4-21 (i.s.m. Jacques Peeters).
  • 1987 – ‘Autistisch acteren; een houding voor acteurs’, in: theatertijdschrift Hôho, nr. 20 Mei 1987, pag. 13-37.
  • 1987 – ‘Tragedie en Verlichting; over Hugo Claus’ bewerking van Oedipus in Kolonos , in: theatertijdschrift Hôho, nr. 18 januari 1987, pag. 4-39.
  • 1986 – ‘De tragedie als theoretisch begrip in een postmoderne cultuur’; in: theatertijdschrift Hôho, nr. 13 juli 1986, pag. 7-21.
  • 1986 – ‘Artaud le Mômo bij de tijd’, in: : theatertijdschrift Hôho, nr. 12 juni 1986, pag. 3-23
  • 1986 – ‘Theater als gedoodverfde ruimte; Ruimtemetafoor en doodssymboliek in Der Theatermacher van Theomas Bernhard ‘; in: theatertijdschrift Hôho, nr. 9 maart 1986, pag. 1-14 (i.s.m. Jacques Peeters).
  • 1986 - Soufflé; Einfach kompliziert van Thomas Bernhard in deconstructie, doctoraalschriptie Theaterwetenschap Amsterdam.
  • 1986 - 'De ogen uitgestoken; Philoktetes en Oedipus maken een ommetje naar een dramaturgie van een nieuw theater',  in: Koos Roseboom & Marleen Stikker (red.) Een oneindig circuit; de theaterzucht in Nederland, Amsterdam 1986, pag. 14-19.
  • 1982 - 'Het kneusje bij Vestdijk'; Onderzoek naar ziekte, gebrek, en kunstenaarschap in het werk van Simon Vestdijk, doctoraalscriptie Nederlands, Nijmegen.

Contact