HKU

Expertise nodig om dat ene innovatieve project te realiseren? Behoefte aan een prikkelende invalshoek en onverwachte oplossingen?

De Schools Games en Interactie, Media en Muziektechnologie hebben het antwoord op deze én andere vragen. Zij ontwikkelen in samenwerking met onderwijs en onderzoeksprogramma's producten en diensten voor bedrijven en instellingen.

Contact

Bent u benieuwd wat wij voor u zouden kunnen betekenen?
Wij helpen u graag verder en laten u graag voorbeelden zien van een succesvolle samenwerking tussen het werkveld en HKU. Neem contact met ons op via onderneem.hilversum@hku.nl.

Lezing

Een update van ontwikkelingen in een bepaald vakgebied? Of een inspirerende sessie waarin recente inzichten uit onderzoek en studentenwerk worden gepresenteerd? Wij komen de resultaten en maatschappelijke toepassingen van onze Research & Development projecten graag presenteren.


Voorbeelden:

• ‘The future of serious games’, Jeroen van Mastrigt

• ‘Het spel in ons dagelijks leven, Culturele Zondag, Marinka Copier

• ‘Onderwijs ontwerpen voor de netgeneratie: de gaming mindset’, Willem-Jan Renger

Research & Development project

Onconventionele oplossingen voor complexe problemen? Gebruik de nieuwsgierigheid, frisse ideeën en creativiteit van onze studenten, docenten, onderzoekers en alumni. Hun kennis en expertise in het voorfront van het vakgebied leidt vaak tot ideeën en oplossingen buiten de gebaande paden.


Voorbeelden:

•  ‘Vogels!’, 3d gametoepassing in revalidatie van ouderen voor FOCAL Meditech BV

• Golden Oldie: 2voor12 VARA

• Een playful product voor het Spoorwegmuseum

• ‘GameSeeds’, een cardgame om mediaproducten mee te ontwerpen

• ‘MEDIATE’, een adaptief systeem wat d.m.v. muziek, geluid en beeld tot andere communicatievormen met autistische kinderen leidt voor EU

• ‘Trilvest’, een tactiel vest met sensoren dat doven een muziekervaring biedt in de disco in samenwerking met TNO

• ‘Reverse Clip’ serie korte films met als doel de bewustwording van mensen over de waarde van het regenwoud te vergroten voor Rainflourish

• Documentaires, animatie en muziek over cultureel erfgoed van Tanzania voor TaSuBa, Bagamoyo/Tanzania

• ‘Snoezelstoel’, een stoel die de zintuigen prikkelt en ontwikkeld is voor meervoudig gehandicapte kinderen met een visuele beperking voor Bartiméus/

• ‘Uitzicht’ een multimedia toepassing die bewoners van een woon-zorgcentrum een interactief uitzicht biedt op de buitenwereld en voorbije tijden

• Action game met één toets te bedienen ook voor kinderen met een motorische beperking

Advies

U bent benieuwd wat de mogelijke toepassingen van games, interactie, muziek en nieuwe technologieën voor u kunnen betekenen? Wij geven u graag advies op maat. Ook als u de vraag nog niet helemaal helder heeft.


Voorbeelden:

• Toepassen van spelprincipes bij de behandeling van jongeren met een psychose, Altrecht

• Toepassing van games in een museale context voor het Nationaal Glasmuseum

Expert workshops

Samen met experts uit verschillende (ontwerp)disciplines specifieke problematiek in uw organisatie verkennen en uitdiepen om inspirerende oplossingsmogelijkheden te genereren? Wij hebben expertise op het gebied van: de toepassing van media, muziek, games & interactie. Een expert workshop kan variëren van een dag(deel) tot enkele dagen. In overleg met de opdrachtgever. Aan een brainstorm zijn kosten verbonden.


Voorbeelden:

• Toekomstscenario’s en toepassingen voor gebruik van mobiele telefonie voor Vodafone Research Group

• Verbetering van de interactiescenario’s en merkbeleving op de schermen van Schiphol Amsterdam Airport

Pitches

Op zoek naar (aanstormend) creatief ontwerptalent voor een opdracht? U wilt daarvoor jonge creatieven inzetten maar wel zelf de juiste keuze kunnen maken? Dan kunt u ons benaderen voor een pitch op maat op verzoek van opdrachtgevers. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van ons uitgebreide alumnibestand. U kiest zelf de geschikte: degene die uw idee het best weet te vertalen in een concept of product.

Evaluatie & Validatie

Is een concept op het gebied van games & interactie, media of muziek levensvatbaar? Wat is er te leren van de geschiedenis? Wij kunnen u helpen door een kritische blik op het concept te werpen. De resultaten worden vervolgens samen doorgesproken, waarbij de faculteit kan putten uit haar expertise.


Voorbeeld:

• Validatie van ‘CarKit’ een pilot game ter ondersteuning van het vak natuurkunde in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs

Usability-lab

Testen hoe gebruikersvriendelijk uw website is? Dan kan dat in het usability-lab van de faculteit. Wij benaderen alumni die gespecialiseerd zijn in het doen van gebruikersonderzoek. Studenten assisteren hierbij. Een test wordt altijd uitgevoerd in nauw overleg met de opdrachtgever.

Events

De Schools organiseren regelmatig evenementen waar studenten, alumni en bedrijven elkaar kunnen ontmoeten. Doel van deze bijeenkomsten is het uitwisselen van kennis en het bevorderen van contacten tussen deze groepen.