HKU

Big Data is watching you! HKU focust op identiteit, eigendom en privacy tijdens Ventura Lambrate 2017

3 april 2017


Het is een duister toekomstbeeld dat de studenten van HKU Design schetsen tijdens dé internationale vakbeurs Ventura Lambrate 2017. Om onze identiteit in de nabije toekomst nog te kunnen beschermen, bieden zij in Milaan vanaf dinsdag 4 april privacymaskers, anti-drone kanonnen, verblindingsjassen en anonimiteitssjaals aan. De ideeën van onze aanstaande designers over privacy, de wildgroei aan veiligheidscamera’s en de toenemende invloed van ‘big data’ kunnen tot 9 april bekeken worden bij de stand ‘To Own’ op de internationale beurs. Vanaf 21 april is de expositie te bekijken in onze eigen Academiegalerie.

Privacy Protection Products - Anonymous Privacy Protection Products - Anonymous

De focus van HKU Design op Ventura Lambrate 2017 ligt bij identiteit, eigendom en bescherming van privacy. ‘De maatschappij kijkt steeds vaker naar designers om creatieve oplossingen te bedenken voor hedendaagse problemen’, zegt directeur Marinda Verhoeven van HKU Design. ‘Deze ontwerpen moeten de traditionele grenzen tussen disciplines -én tussen designer en opdrachtgever- overstijgen om een blijvend effect te hebben. We stimuleren onze studenten om hun eigen fascinaties te verbinden aan hun opdrachten.’

Quintessentialism
Onze identiteit wordt mede gevormd door onze bezittingen en in het bijzonder die waar een bijzondere waarde of herinnering aan hangt. Kunnen we de triggers tot deze herinneringen, die we terloops ervaren, verduurzamen en op deze manier naar een hoger niveau tillen? HKU Design denkt van wel. Door deze objecten te vergruizen. Op Ventura Lambrate 2017 wordt Quintessentialisme geboren: een religie die het ontleden van objecten ziet als een ritueel. Met de bekering tot dit geloof probeert men de essentie van bezittingen te vangen, het wezenlijke van een herinnering.

Anonymous
Bewakingscamera’s en andere technische hoogstandjes suggereren een veiliger leefomgeving dan we ooit gehad hebben. Mega-databanken slaan honderden exabytes aan persoonlijke informatie per jaar van ons op. Maar wie hebben er eigenlijk toegang tot die gegevens? We weten dat de marketingindustrie erg veel interesse heeft en nu al gigantische bedragen uittrekt om informatie in hun voordeel te gebruiken. Ze creëren advertenties die je bij naam noemen, houden je persoonlijke interesses bij en volgen je op de voet bij elke stap die je maakt. Anonymous heeft producten ontwikkeld die beschermen tegen deze schendingen van onze privacy, om onze emoties, meningen, gedachten en gegevens veilig voor onszelf te kunnen houden.




HKU 'To Own' op Instagram

HKU Design in Milan 2017

Ventura Lambrate 2017

Meer informatie over HKU Design