HKU

Maken met Anno Dijkstra

9 maart 2016


Anno Dijkstra boetseert beelden om te vertragen. Moderne media tonen ons snel en kortstondig de verste uithoeken van de wereld. Maar ook zelf worden we voortdurend gefilmd, gefotografeerd en laten onze selfies rondslingeren op het web. De relatie tussen kijker en bekekene is hierbij volledig losgeslagen. Het beeld is losgerukt van de eigenaar, meegesleurd in de maalstroom van de tijd. Anno Dijkstra wil dit proces omkeren, het beeld opnieuw stollen, tastbaar maken en tot stilstand brengen zodat het bevraagd kan worden en we er een relatie mee kunnen aangaan.



Bij zijn werk staat Dijkstra bewust stil bij zijn omgeving, de samenleving, maar ook de ruimte waarin het kunstwerk staat of komt te staan? Wat kan de locatie voor je werk betekenen? En als het er eenmaal staat, van wie is het beeld dan? Van de eigenaar, de maker, de kijker? Kan een beeld ooit samenvallen met zijn projecties? En wat is de relatie tussen beeld en geheugen? Dit zijn vragen die de kunstenaar in al zijn werken steeds opnieuw onderzoekt. Tijdens deze lezing deelt hij zijn bevindingen met de zaal.



Interview bij Studium Generale met Anno Dijkstra over de kracht van beeldende kunst. Benieuwd naar de gehele registratie van het event? Bekijk hem hier.


Het zal je maar gebeuren: een standbeeld van jou ergens op straat zonder dat je het weet. Dijkstra fotografeerde een persoon op straat die hij zonder zijn medeweten ten voeten uit portretteerde en vervolgens opnieuw in de openbare ruimte plaatste. ‘Nabeeld’ (Afterimage) gaat niet alleen over bekeken worden en schending van privacy of het gemak waarop privacygevoelige informatie verkrijgbaar is. Het werk gaat vooral over hoe die gegevens gebruikt kunnen worden in andere processen.

Het beeld van Paus Adrianus bij Paushuize dat in december op de Pausdam onthuld werd.


Anno Dijkstra

Anno Dijkstra (1970) studeerde in 1998 af aan de Gerrit Rietveld Academie, sindsdien werkt hij als zelfstandig beeldend kunstenaar.  Dijkstra maakt veel iconische beelden, maar ook portretten van mensen die gevonden zijn in het alledaagse anonieme leven. Onlangs maakte Dijkstra een beeld van Paus Adrianus VI, dat afgelopen december een plaats kreeg aan de Pausdam in Utrecht. Het beeld  van de paus moet mensen ‘verleiden zich te verdiepen in zijn persoon’. Naast zijn kunstenaarschap is Dijkstra ook docent en mentor aan HKU, fine art.