HKU

HKU Showcase: bekijk studentenwerk op het gebied van games, interactie, muziek en technologie!

Woensdag 29 januari 2020

15:00 - 21:00 uur

Ina Boudier-Bakkerlaan 50, Utrecht


Vragen?

Mail naar communicatie.ibb-laan@hku.nl

Ben je erbij? Laat het weten via het Facebook-event!

Route

Showcase HKU Games Interactie & HKU Muziek en Technologie

Onze derde en vierdejaars studenten bereiden zich actief voor op het werkveld met groepsopdrachten voor externe opdrachtgevers en eigen projecten.


Op woensdag 29 januari presenteren zij hun verrassende ideeën, concepten en oplossingen voor de meest uiteenlopende (maatschappelijke) vraagstukken.


Bekijk, bespeel, beluister en beleef de nieuwste games, (audiovisuele) installaties, muziek en performances!


Bekijk hieronder een greep uit de projecten.

Ocarime

Hoe maak je met een paar klanken een heel leger aan geluid? Hoe betrek je visuele elementen bij het compositieproces? En wat is ‘klankkliederen’, ‘synthfoppen’ en ’ostinatoveren’? Kom het ontdekken bij Ocarime, het netwerk van componisten, sound designers en softwareontwikkelaars.


Door: Greg Candel, Thomas van Rossum, Stijn de Koning, Danae Dekker, Bastiaan van Bentum en Amber Veerman.

De Bannebak

Hoe zet je de lokale expertise om in creatieve, nieuwe ideeën? De Bannebak reist rond in Amsterdam-Noord en helpt mensen spelenderwijs om ontwerper te zijn voor hun eigen wijk. De ideeën en wensen worden uiteindelijk behapbaar gepresenteerd aan de gemeente.


Bijvoorbeeld de diamantlamp: een meisje uit de buurt vond het altijd zo donker op straat en wilde een schitterende lamp die alle hoekjes van de Banne zou verlichten. De gemeente heeft dit meegenomen en de Diamantlamp komt nu echt in de wijk te staan.


Door: Eddy Klappe, Jasper Oprel, Oiwai Yiu. In samenwerking met Theaterstraat – de Nieuwe Banne

Spirinse

De actievolle 2.5D Roguelite voor PC over het vinden innerlijke rust vinden.

Reis door je spirituele lichaam langs de belichaming van de 7 chakra's. Confronteer je negatieve gedachtes als jouw spirit animal en breng de wereld terug in balans.


Door: Daphne Zwarts, Jamie Tanzer, Kian Kreikamp en Ronald van Egdom.




Push Your Family

Laat je vallen op de bank en speel mee met het spel van Meteor Mug 'Push Your Family' en maak deel uit van de meest gekke familie in het universum! Bewijs je oh-zo belangrijke punt door elkaar te duwen zoals alleen een echte familie dat doet. Kan jij als laatste speler over blijven?


Door: Bauke Hoekstra, Jurgen Felipa en Steven Vis. In opdracht van: Studio Meteor Mug.



Tegengeluid

Louis Andriessen, één van de grote Nederlandse componisten, heeft in het Muziekgebouw aan 't IJ zijn vaste plek waar hij zit voor en na een show. Als verjaardagscadeau aan hem heeft het Muziekgebouw drie muziek en technologie studenten de opdracht gegeven om Andriessen op zijn vaste plek rust en stilte te laten ervaren. Met behulp van muziek, psycho-akoestische effecten en geluidswerend design wordt hier een installatie voor ontworpen.


Door: Roel Weerdenburg, Sanne Hendriks en Felipe von Dobschütz-da Silva.

Auris Media

Auris Media staat klaar om je een beeldverrijkende audiovisuele tour te geven. Laat je inspireren door hun meest recente projecten op het gebied van Sound Design, Composition en Production booths. Hear more. See more.


Één van de projecten waar zij op dit moment aan werken is Diving for Balance, een documentaire over bewustwording van de waarde van koraalriffen, een zeer actueel onderwerp.


Door: Cristo Pruppers, Michel Rumpff, Wouter Meijer, Roel van Heiningen en Martijn Weber.

PRP Voyager

De PRP Voyager van Ward Slager en alumnus Fedde ten Berge neemt je op reis door een onbekende klankenwereld. Het instrument doet je denken aan de cockpit van een ruimteschip zit boordevol complexe systemen en algoritmes. Met de joysticks meng je tussen de verschillende klanken die live opgewekt worden en kan je in één beweging van drukke pseudo-willekeurige ritmes naar lange dromerige drones.


De ontwikkeling van de PRP Voyager is gestart tijdens stage bij STEIM. In samenwerking met Fedde ten Berge (artistiek coördinator bij STEIM) is er op basis van algoritmes van Fedde een nieuw instrument ontstaan.

The Job

Ver van de stad ligt een mysterieus complex waar niemand mag komen zonder toestemming: 'The Fields'. Je hebt opdracht gekregen om daar reparaties uit te voeren, maar wat speelt zich daar überhaupt af? Een onheilspellend gevoel bekruipt je op je weg er naartoe terwijl de regen over de voorruit van de auto giet. Misschien kun je beter helemaal niet gaan...


In opdracht van Little Chicken heeft team Piggy Tales een korte ervaring ontworpen aangaande de massa-vleesindustrie in de huidige maatschappij. Kom een dystopische en horrorachtige toekomst verkennen waarin de mensen vervreemd zijn van de herkomst van het vlees dat zij eten.


Door: Bas Dijkstra, Daniel Bergshoeff, Jantiene van Drunick, Julia Emmink, Lisanne Bakker, Remco Liqui lung en Tika Sara Kroon.

PedalMangler

Gitaarpedalen die automatisch op het juiste moment aan en uit gaan. CreativeSystemsNetwork onderzoekt en ontwikkelt een systeem dat je gitaargeluid verandert op basis van wat je speelt. Kom langs en probeer het uit!

Door: Geert Roks, Bram Giesen en Haider Raja

Now There Be Goblins

We kennen allemaal Virtual Reality van experiences, maar echte traditionele games, met een progressie en behendigheid ontbreken nog in de VR markt. Daarom maken wij ‘Now There Be Goblins’, een virtual reality titel over het vechten met goblins tijdens het verdedigen van het kasteel door vallen en obstakels te plaatsen.

Door: Tom van Dijk, Yamir Oldenburg en Yassine Minjon.

AR Pics

Neem deel in interactieve en deelbare Augmented Reality social media foto’s die je deel uit laten maken van de vele verhalen van het prachtige Romeinse Museum Hoge Woerd.


Door: Marijke Steinmann, Celine Ramlal, Bukra Sert, Carl Peters, Hicham Bendriss, Frans Huntink en Sten Duindam



Neiro Collective

Een collectief van creatievelingen die opereren binnen alle facetten van de muziek. Neiro Collective bestaat uit producers, songwriters, mix en mastering engineers met verschillende muzikale achtergronden. Naast het maken van muziek binnen het collectief werken ze ook samen met andere bands en artiesten.

HKU Games en Interactie

Games, apps, sociale media. Ze veranderen onze maatschappij: wat we doen in onze vrije tijd, hoe we communiceren, leren en samenwerken. Wat zijn precies de (on)mogelijkheden van deze middelen? En hoe zet je zin zinvol in? Dat leer je bij HKU Games en Interactie!

HKU Muziek en Technologie

Binnen de school Muziek en Technologie komen drie ingrediënten steeds terug: muziek, geluid en technologie. 'Muziek' gaat over de (artistieke) betekenis van klank. 'Geluid' richt zich op het ontwerpen van die klank. Bij 'technologie' verdiep je je in de systemen die hiervoor gebruikt kunnen worden.

Samenwerken?

Voor een organisatie of bedrijf biedt het inschakelen van studenten een waardevolle mogelijkheid om gebruik te maken van het talent van HKU. Lees hier meer over samenwerken met HKU.