HKU

Alumnus Product Design Emile Corre wordt blij van problemen en boog de coronacrisis om tot een project dat niet alleen zijn eigen limonadebedrijf Roze Bunker, maar nu ook al vijftig andere lokale ondernemers helpt.

Emile Corre houdt van problemen oplossen. Dat deed hij al tijdens zijn studie Product Design, die hij achteraf omschrijft als 'een speeltuin'. Emile: "Tijdens mijn studie ben ik vooral ondersteund in het spelen met onderwerpen, lekker vastlopen en mezelf weer losdenken. Ik ben op mijn best als ik oplossingen voor problemen kan bedenken door ze creatief en concreet te maken."


Ook Emiles limonadebedrijf Roze Bunker, dat hij al tijdens zijn studie oprichtte, draait om grote idealen en concrete oplossingen. Zo is er een hedendaags probleem -en een oplossing- gekoppeld aan iedere smaak Roze Bunker-limonade. Flesje vlierbloesemlimonade? Van de opbrengst worden bomen aangeplant in een voedselbos. Een ander goed voorbeeld is de smaak Laos-framboos. Emile: "Die maken we met frambozen uit de supermarkt waar niets mis mee is, maar die anders worden weggegooid. Zo leveren we een kleine bijdrage aan het afvalprobleem."

'De coronacrisis als ultieme uitdaging'

De coronacrisis was natuurlijk de ultieme test voor Emiles probleemoplossende vermogens. Emile [verdacht enthousiast]: "Voor mij was het begin van de crisis heerlijk. Alles ging (en gaat) qua geld wel even naar de klote, maar qua mogelijkheden is zo'n crisis ideaal. Je kunt al je ideeen de lucht in gooien, en mensen worden gelijk zo enthousiast dat ze er hop, wat mee gaan doen. Waarschijnlijk ook omdat ze niet weten wat ze anders moeten."


In het geval van Emile waren die 'mensen' producenten van streekproducten, die normaal gesproken aan de horeca leveren. Nu alles dicht ging konden zij hun producten niet meer kwijt, en dreigden hun bedrijven om te vallen. Al snel kreeg Emile via zijn netwerk contact met andere duurzame ondernemers. Samen bedachten ze een landelijk initiatief om kleine ondernemers te steunen: Support Your Locals. Een box met streekproducten, direct te koop voor de consument.

Emile: "Het landelijke begin was er, maar ik wist al snel dat we er in Utrecht beter zelf aan konden gaan trekken. Mijn visie was wat breder dan het eerste initiatief, waarin vooral een klein clubje makers zou worden ondersteund. Het leek mij eerlijker als makers rouleren, en iedereen een kans krijgt. Bovendien koopt heel Utrecht zo van heel Utrecht, en dat is tof."


Dat was het moment dat de raderen in zijn hoofd gingen draaien. Binnen no time maakte hij van een ongeorganiseerde lijst producenten, zakelijk partners en welwillende Utrechters, een creatief systeem. Emile: "Na het eerste idee hebben we met een clubje mensen twee dagen en nachten door zitten werken. De dag daarop stond de site online en kon je de pakketten kopen. En nog twee dagen later stond de teller al op 200 verkochte pakketten."


Die creatieve kracht van Emile en zijn medebedenkers heeft zich inmiddels behoorlijk uitbetaald. Emile: "In twee maanden tijd hebben we 7000 pakketten weten te maken, en zeker 50 producenten geholpen, waarvan een aantal echt dankzij dit project overeind is gebleven."

Emile versus de toekomst

Het vervolg van Support Your Locals, daar is hij positief over. Maar hij weet ook bijna zeker dat hijzelf tegen die tijd alweer een probleem verder zal zijn. Emile: "Na twee maanden is het nu tijd om te bedenken wat we met de verdere uitwerking willen. Bijvoorbeeld een betere website, bredere publiciteit. Maar om eerlijk te zijn is dat niet echt mijn sterke punt. Ik bedenk liever weer iets nieuws."


Waar hij nu dan mee bezig is? Emile: "Oh, samen met een aantal vrienden proberen we het probleem van seizoensarbeid op te lossen. Weet je wel? Dat bijvoorbeeld alle Poolse aspergestekers in Polen zijn gebleven."


Hun oplossing is even simpel als briljant: "Mijn idee is om alle mensen die normaal op de theaterfestivals werken die nu zijn afgelast, te koppelen aan boeren die arbeiders nodig hebben. Dan hebben de festivalbouwers werk en de boeren hulp. De eerste vier boeren hebben zich al aangemeld."


Een crisis is nooit leuk, maar door mensen als Emile ga je bijna hopen dat er nog maar veel mogen volgen.



tekst Rinske Verberg

“Ik vind problemen heerlijk. Mij zie je niet in beweging komen als er geen probleem is.”