HKU

Speel wat je eet: HKU'ers maken games over voedselveiligheid

31 januari 2017


We zijn gewend om altijd en overal te kunnen eten: je trekt de koelkast open, bestelt online een maaltijd of schuift aan in een restaurant. Maar hoe vanzelfsprekend is dat eigenlijk? Blijft die overvloedigheid altijd zo? Op welke manier wordt onze voedselzekerheid bedreigd en wat kunnen consumenten en beleidsmakers doen om ook in de toekomst onze behoefte te kunnen vervullen?

Zo'n serieus thema vraagt om een speelse aanpak. Dat is precies wat van 7 tot en met 10 februari gebeurt op de HKU-locatie aan de Ina Boudier-Bakkerlaan. Meer dan 90 studenten van HKU Games en Interactie en HKU Muziek en Technologie werken dan samen met studenten uit het buitenland aan games die de impact van consumentengedrag op voedselzekerheid in Europa centraal stellen.

De buitenlandse studenten zijn afkomstig van de Zuid-Koreaanse instellingen POSTECH en Hoseo University. Ook voedingsstudenten van de KU in Leuven (België) werken mee.

Verrassende nieuwe inzichten

Gedurende een intensieve vierdaagse game jam werken de studenten aan gameprototypes. Ze leren over creatieve interventies en ontmoeten experts op het gebied van voedsel, wat tot verrassende nieuwe inzichten kan leiden. Doel van de game jam is deelnemers, maar ook beleidsmakers, kinderen, studenten en burgers bewust te maken van de impact van consumentengedrag op voedselzekerheid.

De presentatie van de opgeleverde games vindt plaats op vrijdag 10 februari om 13:00 uur. Locatie is het HKU-gebouw aan de Ina Boudier-Bakkerlaan. Bezoekers kunnen rondlopen en de gameconcepten bekijken of zelf spelen. Zie ook Facebook.

Over de game jam

De internationale game jam is een initiatief van de Innovatie Studio van HKU in samenwerking met TRANSMANGO. TRANSMANGO is een onderzoeksproject over voedselzekerheid, en in het bijzonder de overgang naar een duurzamere voedselketen: van productie tot consumptie en alles daartussen en daarna. KU Leuven is partner in dit project.

De partnerschappen van HKU met de Zuid-Koreaanse universiteiten zijn ontstaan tijdens de Living Labs-projecten van EP-Nuffic, bedoeld om contacten te leggen tussen Nederlandse hogescholen en scholen in specifieke regio's zoals Azië.

HKU heeft veel ervaring met het organiseren van game jams met een maatschappelijk doel. Een game jam is een creatieve snelkookpan waarin gameontwikkelaars in korte tijd spelconcepten bedenken, eventueel rond een bepaald thema. Aan het einde worden één of meer werkende prototypes opgeleverd.