HKU

Je wordt opgeleid tot een ontwerper van alle mogelijke systemen (hardware en/of software) voor geluid en muziek in live-, studio- en andere mogelijke muziektechnologische contexten.

Naast ontwerper voor dat soort systemen, kun je ook studiotechnoloog of muziekproductietechnoloog worden. Dan ontwerp je niet alleen technologische oplossingen maar pas je ze ook toe. Bijvoorbeeld in een studio- of live-productie. Of bij de ontwerpfase van een studio of live set-up, bij de ontwerpfase of de uitvoering van een productie.


Beroep en profiel

Een kenmerk van afgestudeerde Muziektechnologie-studenten is dat zij vaak een uniek profiel hebben ontwikkeld waarbij ze regelmatig een aantal verschillende ‘beroepen’ combineren.
Enkele van die 'beroepen' vind je hieronder. Maar je moet dus, zoals gezegd, niet gek opkijken als je een oud-student tegenkomt die af en toe songs componeert voor tv-reclames (componist voor de media), maar ook een aantal bands produceert (muziekproducer) en af en toe met zijn eigen tracks optreedt (performer elektronische muziek).

Beroep: Muziektechnologie-ontwerper

Een muziektechnologie-ontwerper ontwerpt technologie om geluid en/of muziek te genereren. Technologie kan dan zowel hard- als software zijn. Dus controllers zoals bijvoorbeeld de Wii-controller van de Nintendo Playstation maar ook software en sample libraries zoals Ableton Live, de Vienna Symphonic Library en allerlei apps op het gebied van geluid en muziek.

Als muziektechnologie-ontwerper gebruik je regelmatig bestaande technologie en pas je deze aan om je doel te bereiken. Je ontwerpt ook vaak nieuwe technologie en nieuwe systemen omdat de bestaande technologie niet toereikend is. Zo kan het gebeuren dat je een idee ontwikkelt voor een nieuw type sequencer, dat je een app bouwt waarmee je zelf ringtones kunt maken of dat je een elektronische blindengeleidestok ontwerpt die met geluid werkt. In al deze activiteiten is het belangrijk om inzicht te hebben in achterliggende principes en systemen zodat je niet gelijk in de problemen komt als je te maken krijgt met nieuwe technologie.

Voorbeelden van werkvragen
• Het audiosoftwarebedrijf waar je werkt vraagt je om een audio-app voor visueel gehandicapten te ontwerpen.
• Een danser vraagt je om een ‘controller’ te ontwerpen waarmee hij, door hoofdbewegingen, geluid door de ruimte kan sturen.

Beroep: Sound Engineer

Een sound engineer is een ontwerper die technologie gebruikt om geluid en/of muziek op te nemen, te masteren of uit te versterken.

Een sound engineer werkt bijvoorbeeld in een studio of op locatie om, in samenwerking met een producer, een ensemble of band op te nemen. Daarbij ga je dan uit van een geluidsconcept dat je vaak in samenwerking met die producer hebt ontworpen. Dit geluidsconcept is ook weer leidend in de ‘mastering’ waar het definitieve klankbeeld van de opgenomen muziek wordt bepaald.
Het werken met een geluidsconcept geldt ook voor een concert, event of theatervoorstelling waarbij je geluid en muziek uitversterkt met behulp van technologie.

Voorbeelden van werkvragen
• Een theatergroep vraagt je om het ‘geluidsontwerp’ voor de nieuwe voorstelling te maken, de benodigde technologie te huren en als geluidstechnicus mee te gaan op tournee.
• Een band vraagt jou als FoH-technicus, aangezien er veel muzikaal materiaal ‘meeloopt’ in de live-set en jij de nodige ervaring mee hebt met de technologie die daarbij hoort.
• Een akoestisch folk-trio gaat samen met een ‘laptopper’ optreden in de duinen van Terschelling tijdens het Oerol Festival en vraagt jou om hiervoor een geluidsconcept te ontwerpen en uit te voeren.

Bedrijven van afgestudeerden

Hieronder vind je enkele voorbeelden van bedrijven die door afgestudeerden Audio Design zijn opgestart:

• Arjen van der Schoot (www.audioease.com)
Sound Engineer
• Joeri Saal (www.studio150.nl)